راهنمای خرید قفل دیجیتال

راهنمای خرید قفل دیجیتال و هرآنچه که باید در مورد این قفل‌ها بدانید!

دسته بندی : آموزش و دانستنی‌ها
زمان مطالعه : 5 دقیقه

اگر اندکی به خانه‌های هوشمند و دنیای تکنولوژی آشنا باشید، احتمالاً بارها با توضیحات مختلفی در مورد قفل دیجیتال و کاربردهای بی‌نظیر آنها برخورد داشته‌اید. میزان تقاضای بازار پس از تولید این محصولات فوق‌العاده، به‌شدت افزایش یافت و دلیل این موضوع امنیت بسیار زیاد، روش‌های دسترسی متفاوت و سایر ویژگی‌های جانبی بود.

قفل‌های الکترونیکی مانند هر محصول هوشمند دیگری، دارای جزئیات زیادی هستند که اطلاع نداشتن از آنها می‌تواند در هنگام خرید، شما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند. از همین رو ما قصد داریم در راهنمای خرید قفل دیجیتال شما را با جزئیات این محصولات جذاب آشنا کنیم و به بررسی مدل‌های مختلف آن بپردازیم.

اگر به‌تازگی قصد دارید تا برای محل کار یا منزل خود، نسبت به خرید قفل دیجیتال  اقدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از تصمیم نهایی، حتماً این مقاله را بادقت مطالعه کنید.

قفل دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

قفل‌های دیجیتالی که با نام قفل الکترونیکی یا قفل هوشمند نیز شناخته می‌شوند، محصولاتی هستند که بر اساس تکنولوژی الکترومکانیک طراحی شده‌اند. این تکنولوژی فرایندی است که در آن قفل برای باز و بسته‌شدن، نیاز به کلید مکانیکی ندارد و از روش‌های دسترسی الکترونیکی مثل کارت مغناطیسی، اثر انگشت، رمز و… پشتیبانی می‌کند.

نحوه کار به این صورت است که ابتدا باید با استفاده از دسترسی الکترونیکی مخصوص که قبلاً در دستگاه ثبت شده است، درخواست ورود خود را ثبت کنید. این فرایند در عرض چند ثانیه و به‌واسطه کشیدن کارت، واردکردن رمز عبور یا اسکن‌شدن اثر انگشت انجام می‌شود.

قفل دیجیتال چیست

با ثبت درخواست شما، یک پیام الکترونیکی به مرکز قفل ارسال می‌شود. این بخش به‌سرعت پیام را بررسی کرده و در صورت معتبر بودن، دستور بازشدن درب را به بخش مکانیکی قفل ارسال می‌کند.

شاید این مراحل بسیار طولانی و زمان‌بر به نظر برسد، اما جالب است بدانید که گاهی تمام این مراحل کمتر از یک ثانیه به طول می‌انجامد.

آشنایی با انواع قفل دیجیتال (قفل الکترونیکی)

فرقی نمی‌کند که برای چه مکانی به دنبال خرید قفل دیجیتال می‌گردید، زیرا تنوع این محصولات توانایی برطرف‌کردن نیازهای شما را خواهد داشت. اما باید به این نکته دقت داشته باشید که اطلاع داشتن از نحوه دسترسی قفل و ویژگی‌های آن کمک می‌کند تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

در ادامه با انواع قفل دیجیتال و روش دسترسی آنها آشنا خواهید شد.

قفل الکترونیکی رمزی

به‌طورقطع می‌توان گفت که قفل‌های رمزی یکی از پرکاربردترین مدل‌ها به شمار می‌روند. این قفل‌ها برای ورود به یک رمز عبور یا پین کد نیاز دارند که بسته به نوع قفل تعداد ارقام آن متفاوت است.

خرید قفل رمزی و روش استفاده و کار با آن نسبتاً آسان است و هر کسی می‌تواند به‌سرعت روش کار با آن را به‌خوبی یاد بگیرد.

نکات مهم در هنگام خرید قفل دیجیتال رمزی

در مدل‌های پیشرفته‌تر از تکنولوژی‌های بیشتری نیز استفاده شده است. مثلاً می‌توانید برای قفل خود رمزهای یکبار مصرف و شرطی تعریف کنید یا حتی کلیه فرایند دسترسی را از راه دور و با استفاده از تلفن همراه خود تنظیم نمایید.

دستگیره‌ها و قفل‌های بیومتریکی

قفل‌های هوشمند بیومتریکی جزو ایمن‌ترین قفل‌های دیجیتالی به‌حساب می‌آیند. درست است که اکثر افراد علاقه‌مند به نصب این قفل در منازل خود هستند، اما معمولاً از آنها در فضاهای خاص و مهم‌تر استفاده می‌شود.

محصولات بیومتریکی که معروف‌ترین مدل آن قفل اثر انگشتی است، برای استفاده نیاز به هیچ رمز، کارت یا دستبندی ندارند و قادرند تنها با اسکن هویت افراد (قرنیه، چهره و کف دست یا اثر انگشت) فرایند باز یا قفل‌شدن درب را انجام دهند.

برخی از قفل‌های بیومتریکی قادرند تا حدود 100 مشخصه هویتی منحصربه‌فرد مثل اثر انگشت را در خود ثبت کنند و فقط به افرادی که هویت آنها در قفل ثبت شده باشد، اجازه دسترسی بدهند. با خرید قفل اثر انگشتی علاوه بر امنیت بالا، راحتی در استفاده و باز نمودن درب در کسری از ثانیه را تجربه می‌کنید.

نکات مهم در هنگام خرید قفل دیجیتال اثر انگشتی

قفل‌های کارتی یا RFID

احتمالاً در فضاهای عمومی مثل هتل، بیمارستان باشگاه و… با این مدل قفل برخورد داشته‌اید. زیرا درب ضدسرقت کارتی به‌خوبی توانایی پاسخ‌دهی به تعداد زیادی درخواست را دارد و می‌تواند نسبت به تغییرات یا تنظیمات مکرر پاسخ‌گو باشد.

قفل‌های کارتی از تکنولوژی فرکانس رادیویی یا ارسال پیام مغناطیسی بهره می‌برند. این تکنولوژی کمک می‌کند تا عمل باز شدن و رمزگشایی درب با استفاده از یک کارت یا حتی دستبند مغناطیسی انجام شود.

قفل کارتی درب ضد سرقت

با کشیدن یا قراردادن کارت در کنار دستگیره دیجیتال یک فرکانس مغناطیسی به قفل ارسال می‌شود که دستور باز شدن قفل را بدون انجام هیچ فرایند دیگری صادر خواهد کرد.

نکاتی که در هنگام خرید قفل دیجیتال باید به آن توجه کنید

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز به این موضوع اشاره شد، قفل‌های دیجیتال نیز مانند هر محصول الکترونیکی دیگری دارای جزئیات مختلفی هستند. همین ویژگی‌ها و تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی باعث می‌شود تا قیمت این محصولات بسیار متغیر باشد.

در این بخش از راهنمای خرید قفل دیجیتال قصد داریم شما را با چند نکته مهم در هنگام خرید این قفل‌ها آشنا کنیم.

کیفیت بدنه و اعتبار برند

قطعات به‌کاررفته و جزئیات قفل‌های الکترونیکی بسیار بیشتر از یک قفل ساده و معمولی است. اگر کیفیت بدنه و قطعات قفل مناسب نباشند، به‌زودی شامل خرابی‌های پی‌درپی و اختلالات مختلف خواهید بود.

کیفیت بدنه نکته مهم در هنگام خرید قفل دیجیتال

طبیعی است که درک چنین مسئله‌ای اصلاً ساده نیست، به همین دلیل بهتر است به اعتبار برند قفل در بازار توجه کنید. برندهای معروف هرگز حاضر نیستند با محصولات بی‌کیفیت اعتبار خود را به خطر بیندازند.

انتخاب روش دسترسی مناسب

قفل‌های الکترونیکی دارای امکانات و دسترسی‌های متنوعی هستند که هر کدام از این موارد می‌تواند بر روی افزایش قیمت این محصولات تأثیر بگذارد.

درست است که این امکانات هر شخصی را مجذوب خود می‌کند، اما باید اعتراف کرد که همه آنها برای اکثر افراد مناسب نیستند. با بررسی نوع فضا، میزان استفاده و تعداد کاربران می‌توانید قفلی را انتخاب کنید که هم به‌خوبی نیازهای شما را بر طرف کند و هم دارای قیمت مقرون‌به‌صرفه باشد.

عوامل مؤثر در قیمت قفل دیجیتال

گارانتی و خدمات پس از فروش

دستگیره دیجیتال نیز مانند هر محصول دیگری ممکن است پس از مدتی استفاده با مشکل و خرابی روبه‌رو شود. خرید دستگیره دیجیتال به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش خوب به شما کمک می‌کند تا در زمان بروز این اختلالات هیچ‌گونه نگرانی از بابت تأمین قطعه و راه‌اندازی مجدد محصول نداشته باشید و همه چیز به‌صورت استاندارد انجام شود.

در ضمن نصب و راه‌اندازی قفل‌های هوشمند نیاز به مهارت و تخصص دارد. داشتن خدمات پس از فروش باعث می‌شود تا این فعالیت‌ها به بهترین شکل ممکن توسط افراد حرفه‌ای برای شما انجام شود.

بهترین دستگیره یا قفل الکترونیکی باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

برخی از ویژگی‌هایی که می‌تواند محصول موردنظر شما را به بهترین قفل تبدیل کند، عبارت است از:

  • طراحی زیبا و منحصربه‌فرد قفل
  • داشتن برند معتبر و قابل‌اطمینان
  • برخوردار بودن از ضمانت و گارانتی فروش محصول
  • مصرف پایین باتری و عمر طولانی قفل
  • روش نصب آسان قفل بر روی انواع درب با ایجاد کمترین تغییرات
  • امکانات پیشرفته و کاربردی برای بالابردن میزان امنیت، رفاه و آرامش
  • کیفیت مرغوب بدنه و قطعات به‌کاررفته در آن
  • روش دسترسی راحت برای همه افراد با هر میزان سن و تحصیلات
  • میزان بالای محبوبیت و رضایت در بازار

کلام آخر

در راهنمای خرید قفل دیجیتال سعی کردیم شما را با انواع قفل دیجیتال آشنا کنیم و به معرفی مهم‌ترین نکات در هنگام خرید این قفل‌ها بپردازیم.

تولید قفل‌های الکترونیکی و هوشمند باعث شد تا افراد بتوانند حتی در هنگام حضورنداشتن در منزل نسبت به اتفاقات محیط اطلاع پیدا کنند. این مسئله کمک می‌کند تا امنیت به‌شدت افزایش‌یافته و به همان میزان آرامش بیشتری نیز برای افراد رقم بخورد.

اطلاع داشتن از ویژگی‌ها، جزئیات مهم و مدل‌های مختلف قفل دیجیتال باعث می‌شود تا در هنگام خرید انتخاب‌های هوشمندانه‌تری انجام دهیم. در نتیجه با پرداخت مبلغی مناسب بخش زیادی از خواسته‌ها و نیازهای خود را برآورده خواهید کرد.

در پایان می‌توانید سؤالات یا نظرات خود را درباره راهنمای خرید قفل دیجیتال در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

نظر خود را ثبت کنید