تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی

تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی در چیست؟ (مقایسه و بررسی کاربردها)

دسته بندی : آموزش و دانستنی‌ها
زمان مطالعه : 6 دقیقه

تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی چیست و کدام یک نسبت به دیگری برتری دارند؟ این سؤال پس از عرضه عمومی قفل‌های دیجیتالی تبدیل به یکی از دغدغه‌های بزرگ بعضی از مردم شد. همه ما به‌خوبی می‌دانیم که ماهیت انواع قفل ایجاد امنیت و رفاه بیشتر است. هر چقدر ما از امن بودن محیط خانه یا کار خود مطمئن‌تر باشیم، طبیعتاً آرامش و احساس بهتری هم خواهیم داشت.

اما مسئله مهم اینجاست که تنوع قفل‌ها باعث شده که انتخاب برای افراد دشوار شود و مانند سابق نتوانند به‌سرعت محصول موردنظر خود را خریداری کنند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی آشنا کنیم و به معرفی هر کدام از این موارد بپردازیم.

اگر هنوز نتوانستید به‌خوبی خواسته‌ها و اهداف خود از خرید یک قفل را مشخص کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

قفل مکانیکی چیست و عملکرد آن چگونه است؟

قفل‌های مکانیکی همان قفل‌هایی هستند که در منازل اکثر ما وجود دارد. این قفل‌ها دارای یک مکانیزم مکانیکی هستند. به‌طوری‌که با حرکت دستگیره یا چرخاندن کلید درون آن ضامن درون قفل جابه‌جاشده و فرایند باز یا قفل‌شدن اتفاق می‌افتد.

قفل‌های مکانیکی قدیمی‌ترین یا بهتر است بگوییم نخستین ورژن از انواع قفل بوده‌اند که به‌مرورزمان تکامل پیدا کرده‌اند. کارایی این مدل از قفل‌ها بسیار زیاد است و به همین دلیل می‌توان از آنها در مکان‌ها و حتی لوازم مختلف استفاده کرد.

قفل مکانیکی چیست

اگر بخواهید قفل‌های مکانیکی را باز یا قفل کنید، حتماً به یک کلید نیاز خواهید داشت. در واقع تنها وسیله‌ای که می‌تواند دسترسی شما را امکان‌پذیر کند، همین کلید است. نصب ساده و نیازنداشتن به مهارت خاص، باعث می‌شود تا استفاده از این قفل‌ها رایج‌تر باشد و افراد بیشتری از آن بهره ببرند.

قفل الکترونیکی چیست و چگونه کار می‌کند؟

قفل الکترونیکی نسل جدید قفل‌های مکانیکی هستند، اما با این تفاوت که از تکنولوژی الکترومکانیک بهره می‌برند و با استفاده از برق یا باتری تغذیه می‌شوند. بر خلاف مدل‌های قدیمی، این قفل‌ها نیاز به کلید ندارند و از روش‌های دسترسی مختلفی مثل کارت مغناطیسی، رمز، مشخصات بیومتریکی (اثر انگشت، تشخیص چهره یا اسکن عنبیه) کنترل از راه دور و… بهره می‌برند.

روش کار قفل الکترونیکی به این صورت است که ابتدا با تشخیص دسترسی مجاز، سیستم مرکزی قفل، یک پیام الکتریکی را به بخش مکانیکی ارسال می‌کند و در نهایت عمل باز یا بسته‌شدن اتفاق می‌افتد.

قفل الکترونیکی چیست

البته لازم به ذکر است که در برخی از مدل‌ها امکان استفاده از کلید هم در کنار دسترسی‌های الکترونیک وجود دارد. در ساخت این قفل‌ها از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌شود. قفل‌های هوشمند دارای قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای هستند که امنیت را چندین برابر خواهند کرد.

از نقاط برجسته این قفل‌ها می‌توان به مدیریت بهتر، سهولت در استفاده و امنیت بیشتر آن اشاره کرد.

تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی چیست و کدام یک نسبت به دیگری برتر هستند؟

در بخش قبل به طور خلاصه با انواع قفل مکانیکی و الکترونیکی و نحوه کار آنها آشنا شدید. احتمالاً همچنان این سؤال که “کدام یک از این قفل‌ها بهتر هستند؟” در ذهن شما وجود دارد و باعث می‌شود تا انتخاب نهایی دشوار شود. در این قسمت از مقاله به مقایسه این دو قفل می‌پردازیم و تفاوت‌های میان این دو را به‌صورت کامل بررسی می‌کنیم.

مهم‌ترین تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی شامل موارد زیر می‌شود:

کنترل و مدیریت آسان

طراحی قفل مکانیکی بسیار ساده و رایج است و همه افراد می‌دانند که چگونه با استفاده از کلید آن را باز کنند. اما در هنگام استفاده از این قفل‌ها مشکلاتی هم به وجود می‌آید. مثلاً اگر قصد داشته باشید به چند نفر اجازه دسترسی بدهید، باید حتماً از کلید اصلی کپی بگیرید یا اصلاً متوجه نمی‌شوید که چه کسانی در چه ساعاتی به قفل دسترسی داشته‌اند.

انواع قفل دیجیتال

قفل‌های الکترونیکی برخلاف مورد قبل، از روش‌های دیگری برای بازشدن بهره می‌برند که می‌تواند بسته به نوع استفاده متفاوت باشد. در برخی از مدل‌ها می‌توان برای هر فرد دسترسی اختصاصی در نظر گرفت و تمام فعالیت‌های او را از طریق سیستم کنترل از راه دور یا مدیریت مرکز قفل، زیر نظر داشت.

اگر بخواهید از این قفل‌ها در مکان‌های پر بازدید مثل شرکت، مجتمع‌های ورزشی و… استفاده کنید، نیاز به تکثیر کلید برای همه افراد نخواهد بود. تنها کافی است با در نظر گرفتن یک پین کد، اختصاص کارت مغناطیسی یا تعریف مشخصات هویتی، اجازه ورود را برای افراد صادر کنید.

در نتیجه کنترل‌کردن و مدیریت قفل‌های دیجیتالی بسیار راحت‌تر از مدل‌های مکانیکی است.

سطح امنیت

آمارها نشان می‌دهد که درصد سرقت از قفل‌های مکانیکی بسیار بیشتر است. دلایل این موضوع نیز سهولت دسترسی به آنها از طریق تکثیر کلید، شکستن قفل و حتی بازکردن آن با استفاده از ابزارهای مختلف معرفی شده است.

امنیت بالا با قفل دیجیتال

در کنار این مسئله، قابلیت‌های متفاوتی مثل سیستم ضدسرقت، قابلیت ضد شوک، سیستم ضد هک و… باعث شده‌اند تا امنیت قفل رمزی و سایر قفل‌های الکترونیکی بسیار بیشتر شود.

قیمت

احتمالاً کاملاً قابل حدس است که چه تفاوت‌هایی در این بخش وجود خواهد داشت. قفل‌های مکانیکی عمدتاً به دلیل ساختار ساده، دارای قیمت پایین‌تری هستند. این در حالی است که حتی برند تولیدکننده یا بهترین آلیاژ هم باعث بیشترشدن قیمت نسبت به قفل‌های دیجیتال نخواهد شد.

در سمت مقابل قفل‌های الکترونیکی به دلیل ساختار پیچیده‌تر، امکانات متفاوت و تنوع مدل، از قیمت بالاتری برخوردارند. مثلاً یک قفل اثر انگشتی هوشمند قیمت بسیار بالاتری نسبت به یک قفل کلید خور دارد. اما در مقابل امکانات و امنیت بیشتری را نیز به شما هدیه می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را به طور کامل با تفاوت قفل الکترونیک و قفل مکانیکی آشنا کنیم و به بررسی روش کار و مزایای هر کدام از آنها بپردازیم. بدیهی است که هر قفل نقاط قوت و ضعف خود را دارد و می‌تواند نیازهای خاصی را برطرف کند. اما موضوعی که به‌طورقطع قابل‌ذکر خواهد بود، قابلیت‌های بی‌شمار و امنیت بیشتر انواع قفل دیجیتال است.

دقت داشته باشید که انتخاب نهایی یک قفل بستگی به خواسته و نیازهای شما دارد. در نهایت همین موضوع است که باعث می‌شود با درنظرگرفتن تفاوت‌های میان این دو، گزینه مناسب را انتخاب و خریداری کنیم.

اگر سؤال یا تجربه‌ای در استفاده از انواع قفل دیجیتال و مکانیکی دارید، خوشحال می‌شویم آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نظر خود را ثبت کنید