نصب قفل هوشمند

نصب قفل هوشمند و دیجیتال در ۵ مرحله

دسته بندی : آموزش و دانستنی‌ها
زمان مطالعه : 3.5 دقیقه

بسیاری از ما پس از انتخاب و خرید انواع قفل‌های دیجیتال نیاز داریم که اطلاعات کافی در مورد مراحل نصب آن‌ها داشته باشیم و بدانیم نصب قفل هوشمند چگونه است.

قطعا نصب دستگیره دیجیتال و هوشمند به سادگی دستگیره‌های ساده نیست و کمی بیشتر شما را درگیر خواهد کرد. اما پس از خواندن آنچه در ادامه می‌گوییم و توضیح مراحل نصب دستگیره دیجیتال مشکلات کمتری برای نصب خواهید داشت.

قفل هوشمند چیست؟

امروزه همه ما تا حدودی با قفل‌های دیجیتال آشنا هستیم و به‌طور نسبی مزایای نصب قفل هوشمند را می‌دانیم. برای آشنایی بیشتر بهتر است به‌طور دقیق بدانیم قفل هوشمند چیست و چه تفاوتی با قفل‌های دیجیتال دارد.

قفل دیجیتال چیست

قفل‌های هوشمند دسته‌ای از قفل‌های دیجیتال هستند؛ با این تفاوت که برای باز کردن قفل هوشمند نیازی ندارید که حتما صفحه یا دکمه‌های قفل را لمس کنید؛ چراکه اکثر آن‌ها سنسورهایی برای تشخیص چهره دارند که به محض قرار گرفتن روبروی دستگیره فعال می‌شوند.

علاوه بر این قفل‌های هوشمند قابلیت اتصال به اپلیکیشن‌های خانه هوشمند را دارند. این به این معنی است که شما می‌توانید با نصب قفل هوشمند زمانی‌که در خانه نیستید عبور و مرور افراد را زیر نظر بگیرید، تنظیمات جدیدی روی قفل خود ایجاد کنید، از تلاش افراد غریبه برای ورود غیر مجاز به خانه باخبر شده و حتی آن را از کار بیندازید.

آموزش مرحله به مرحله نصب قفل هوشمند و دستگیره دیجیتال

در حال حاضر مزایای زیاد و کاربردهای مختلف قفل‌های دیجیتال باعث شده است تقاضا برای نصب دستگیره دیجیتال بسیار بیشتر شود. در واقع با توجه به شیوه زندگی شهری و افزایش سرقت‌ها همه ما دوست داریم با استفاده از تکنولوژی و فناوری روز دنیا امنیت بیشتری برای ساختمان خود فراهم کرده، عبور و مرور افراد را زمانی‌که خانه نیستیم کنترل کنیم و با خیال راحت‌تری سفر کنیم.

آموزش نصب دستگیره دیجیتال

اما با وجود همه این‌ها باید بدانید نصب قفل هوشمند روی برخی از درب‌ها امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این از آنجایی‌که این قفل‌ها انواع مختلفی دارند باید بدانید نسبت به نیازهایی که دارید، شیوه ساختمان‌سازی و کاربری ساختمان، ضخامت درب ضدسرقت، میزان عبور و مرور افراد و بودجه‌ای که دارید چه قفلی برای شما مناسب است. بنابراین انتخاب نوع قفل یکی از پیش نیازهای نصب قفل هوشمند است.

پس از اینکه بهترین قفل یا دستگیره دیجیتال را انتخاب کردید می‌توانید مراحلی که در ادامه می‌گوییم را به ترتیب دنبال کنید.

۱- آماده سازی قطعات و مطالعه کاتالوگ

هیچ چیز ناراحت کننده‌تر از این نیست که زمانی‌که مشغول انجام کاری فنی و نصب چیزی هستید، به‌دلیل ناقص بودن یکی از ابزارها و وسایل مورد نیازتان نتوانید کار خود را تکمیل کرده و مجبور شوید آن را نیمه کاره رها کنید. بنابراین بسیار مهم است که پیش از اقدام به نصب قفل هوشمند بدانید به چه ابزاری نیاز دارید و همه آن‌ها را جمع آوری کنید.

خواندن کاتالوگ قفل و راهنمای نصب قفل هوشمند می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. همچنین مطالعه کاتالوگ پیش از نصب می‌تواند به شما کمک کند که مراحل نصب دستگیره هوشمند را بهتر انجام دهید.

اجزای قفل دیجیتال

۲- آماده سازی درب

قبلا به این نکته اشاره کردیم که پیش از انتخاب قفل باید ضخامت و نوع درب خود را بررسی کرده باشید. اگر اینکار را انجام داده باشید قفلی که می‌خرید کاملا مناسب با درب شماست و برای نصب قفل هوشمند مشکلی اساسی نخواهید داشت.

اندازه‌گیری جای پیچ و مهره روی درب کمی سخت است؛ علاوه بر این نیز ممکن است هر کدام از انواع قفل‌های هوشمند مانند قفل اتوماتیک رمزی، قفل‌های هوشمند تشخیص چهره یا اثر انگشت الگوهای متفاوتی برای جای پیچ‌ها داشته باشند.

برخی از مواقع الگوی آماده‌ای برای تنظیم جای پیچ ها و برش‌ها وجود دارد. اما اگر به این الگوها دسترسی ندارید باید با استفاده از یک متر یا خط کش و یک تکه مقوا خودتان این الگو را ایجاد کنید؛ چراکه با اینکار جای پیچ‌ها بسیار دقیق‌تر بوده و نصب دستگیره دیجیتال هم بسیار راحت‌تر و سریع‌تر پیش می‌رود.

پس از علامت زدن جای پیچ و برش روی درب باید با استفاده از ابزارهای مناسب جای آن‌ها را روی درب ایجاد کنید.

۳- نصب قفل هوشمند روی درب

هر کدام از قفل‌های دیجیتال و هوشمند سه بخش دارند که شامل بدنه داخلی، بدنه خارجی و مغزی می‌شود. بدنه داخلی که داخل ساختمان نصب می‌شود و شامل محل قرارگیری باطری و دکمه‌های تنظیمات است.

راهنمای نصب قفل دیجیتال

بدنه خارجی یا بیرونی نیز بیرون ساختمان نصب شده و شامل سنسورهای مختلف مانند سنسور اثر انگشت، دوربین و سنسور تشخیص چهره، صفحه لمسی برای وارد کردن پین کد یا اسکن کارت دیجیتال است. نکته مهم هنگام نصب دستگیره دیجیتال این است که تمامی این اجزا باید با دقت و ظرافت به یکدیگر متصل شوند.

ابتدا باید زبانه‌ها را با استفاده از پیچ‌های مخصوص در جای خود محکم کرده، فنرها و قفل شب‌بند را در جای خود قرار دهید و سپس قسمت خارجی را نصب کنید.

برای اینکار اول باید سیم‌ها را در جای مخصوص به خودشان نصب کرده و با استفاده از سیستم نگه دارنده بدنه قفل را محکم نگه دارید تا بتوانید قسمت بیرونی و داخلی را به‌هم متصل کنید. پس از اتمام کار و اطمینان از اینکه نصب دستگیره دیجیتال به‌درستی انجام شده است می‌توانید پیچ‌ها را در جای خودشان محکم کنید. باطری و مگنت‌ها نیز در انتهای کار نصب می‌شوند.

نکته: اگر قفل دیجیتال خریده‌اید و می‌خواهید با استفاده از ماژول وای فای جداگانه ای آن را به یک قفل هوشمند تبدیل کنید باید از متخصصین در این زمینه بخواهید که به شما در نصب قفل هوشمند کمک کنند.

۴- نصب نرم افزارها

پس از نصب قفل هوشمند و برای اینکه بتوانید قفل دیجیتال خود را با استفاده از اپلیکیشن‌های اسمارت هوم کنترل کنید، باید اپلیکیشن‌های اندروید یا ios مناسب را روی گوشی همراه خود نصب کنید. هر کدام از مدل‌های مختلف این قفل‌ها قابلیت اتصال به اپلیکیشن‌های مختلفی مانند سامسونگ، فیلیپس، تویا و گو را دارند.

پس از دانلود و نصب برنامه و طی کردن مراحلی مانند ثبت آدرس ایمیل و شماره تلفن و ورود کد تایید، می‌توانید با ورود به قسمت Add Device و دریافت پیام Confing indicalor rapidly blink تنظیمات وای فای خود را وارد کرده و رمز عبور آن را وارد کنید.

آموزش صب نرم افزارهای قفل دیجیتال

پس از طی کردن این مراحل باید یک مدیر برای برنامه در نظر گرفته و از او بخواهید رمز عبور مشخص شده را وارد کند. در این مرحله از نصب دستگیره دیجیتال و اتصال آن به اپلیکیشن‌ها هرگز از اثر انگشت یا کارت استفاده نکنید.

۵- انجام تنظیمات

پس از نصب قفل هوشمند نوبت به ست کردن تنظیمات است. هر کدام از انواع قفل های هوشمند برای برقراری امنیت قابلیت‌های مختلفی از جمله اسکن اثر انگشت یا کف دست، ورود پین کد یا کارت دیجیتال دارند.

اما قبل از ست کردن هر کدام از مجوزهای ورود برای افراد مختلف باید فردی را به عنوان ادمین معرفی کنید. برای این منظور باید مراحل زیر را طی کنید.

  • ابتدا دکمه تنظیمات را فشار داده، دکمه # و * را با هم فشار دهید یا عددی که برای ورود به تنظیمات مشخص شده است را فشار دهید تا بتوانید وارد منوی تنظیمات شوید. سپس عدد ۱ را وارد کنید.
  • در این مرحله باید سه بار انگشت خود را اسکن کنید، کارت تگ RFID را جلوی قفل گرفته یا رمز عبور شش یا هشت رقمی که مدنظرتان است را وارد کرده و دکمه # را بزنید.
  • پس از آن دستگاه باید به طور گویا به شما بگوید که مشخص کردن ادمین با موفقیت انجام شده است. در غیر اینصورت باید از اول این مراحل را طی کنید.
  • پس از مشخص کردن ادمین می‌توانید اثر انگشت، کارت‌های دیجیتال یا رمزهای عبور دیگری که برای افراد دیگر در نظر گرفته اید را وارد کنید.

سخن پایانی

شاید با خواندن این مقاله متوجه شده باشید که شما هم با داشتن اطلاعات کافی و آموزش درست می‌توانید خودتان دستگیره دیجیتال و قفل‌های هوشمند را نصب کنید. اما اگر بازهم مشکلی در این زمینه دارید، سوالی ذهن‌تان را درگیر کرده یا نمی‌توانید بخشی از نصب قفل هوشمند را به‌خوبی انجام دهید می‌توانید آن را پایین این مقاله با ما در میان بگذارید. علاوه بر این اگر تجربه‌ای در این زمنیه دارید نیز می‌توانید آن را با خوانندگان این مقاله در میان بگذارید.

نظر خود را ثبت کنید