اجزای قفل دیجیتال

اجزای قفل دیجیتال و معرفی کاربرد و اهمیت هر یک از آنها

دسته بندی : آموزش و دانستنی‌ها
زمان مطالعه : 4 دقیقه

اجزای قفل دیجیتال ممکن است بر اساس عوامل مختلفی همچون نوع، مدل، تکنولوژی به‌کاررفته در آن و بسیاری از عوامل دیگر تغییر کند.

هر کدام از این بخش‌ها وظیفه خاصی را انجام می‌دهند و درعین‌حال با یکدیگر در تعامل هستند. دقت زیاد همین تعامل است که باعث افزایش امنیت قفل و بهبود عملکرد آن می‌شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با اجزای قفل دیجیتال آشنا کنیم و به بررسی کاربردها، اهمیت و ویژگی‌های مختلف این اجزا بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای نوشته همراه ما باشید.

اجزای قفل دیجیتال چیست؟

طبیعتاً قفل دیجیتال نیز مانند بسیاری از محصولات الکترونیکی دیگر از اجزای مختلفی تشکیل شده است. هر کدام از این موارد وظیفه مختص به خود را دارند.

بنابراین، هرچقدر کارایی، کیفیت و عملکرد آنها بهتر باشد، میزان تأثیرگذاری و افزایش امنیت نیز بیشتر خواهد بود. در ادامه با مهم‌ترین اجزای قفل‌های الکترونیکی آشنا می‌شوید.

چهارچوب یا قاب اصلی

پوسته بیرونی یا محفظه بخشی است که کلیه اجزای قفل را درون خود جای می‌دهد. چهارچوب قفل دیجیتال ممکن است بر اساس طراحی یا نوع قفل به شکل‌های مختلفی تغییر کند.

به‌عنوان‌مثال در دستگیره‌های الکترونیکی ضامن یا دسته‌ای وجود دارد که می‌توان با حرکت‌دادن آن درب را باز کرد، اما قفل‌های هوشمند فاقد دستگیره هستند.

چهارچوب یا قاب اصلی قفل دیجیتال

جنس بدنه عموماً از فولاد، فیبر کربن یا سایر فلزات ساخته می‌شود. اما این قسمت  باید دارای استحکام و قدرت تحمل بالایی باشد تا بتواند در برابر ضربه و استفاده مدام، عملکرد خوبی را از خود نشان دهد.

محرک مکانیکی یا موتور

یکی دیگر از اجزای قفل دیجیتال، موتور یا محرک مکانیکی آن است. در واقع این قسمت وظیفه پردازش پیام‌های الکترونیکی و به حرکت در آوردن مغزی را به عهده دارد.

بگذارید با یک مثال وظیفه و اهمیت موتور را توضیح دهیم. فرض کنید که شما از یک قفل کارتی استفاده می‌کنید. در این مدل قفل برای باز کردن درب به یک کارت مغناطیسی مخصوص نیاز خواهید داشت.

پس از اینکه کارت خود به صفحه کنترل نزدیک می‌کنید و یا آن را در شیار مربوطه می‌کشید، بلافاصله یک پیام الکترونیکی از سمت کارت به پردازشگر ارسال می‌شود.

در صورت صحیح بودن کارت و معتبر بودن مجوز ورود، پردازشگر مجوز را صادر می‌کند و موتور قفل را به کار می‌اندازد. با فعالیت موتور زبانه یا مغزی قفل به حرکت درمی‌آید و عمل باز و بسته‌شدن را انجام می‌دهد.

کیفیت و دقت موتور نیز مانند سایر اجزا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چون هر گونه تأخیر در روند این فرایند و آسیب‌دیدن موتور باعث اشکال و نقص قفل خواهد شد.

صفحه مدیریت یا کنترل

همان‌طور که مطلع هستید، این دسته از قفل‌ها دارای دسترسی‌های مختلفی هستند؛ بنابراین ممکن است از روش‌هایی مثل اثر انگشت، رمز، کارت مغناطیسی، شناسه بیومتریکی و… پشتیبانی کنند.

صفحه مدیریت یکی از اجزای قفل دیجیتال

تمام قفل‌های هوشمند بر اساس نوع طراحی از صفحه کنترل مختص به خود بهره‌مند هستند. مثلاً با خرید قفل رمزی، شاهد یک صفحه‌کلید لمسی یا دکمه‌ای خواهید بود که برای ورود رمز اعمال شده است.

محفظه تغذیه

منبع تغذیه اکثر قفل‌های هوشمند باتری است و با این باتری، انرژی فعالیت خود را به دست می‌آورند. برخی از قفل‌ها از باتری‌های قلمی، بعضی دیگر از باتری‌های لیتیوم یونی یا مدل‌های دیگر استفاده می‌کنند.

تفاوتی در نوع باتری وجود ندارد؛ اما نکته مهم آن است که تمام این باتری‌ها به یک محل نصب نیاز دارند. محفظه تغذیه جایی است که فضای استاندارد و مناسب برای نصب باتری را فراهم می‌کند. این محفظه باید عایق خوبی در برابر رطوبت باشد تا از آسیب‌دیدن باتری جلوگیری کند.

در کنار این موضوع، دسترسی راحت به آن برای تعویض یا شارژ باتری، مقاومت در برابر ضربه و… نیز از ویژگی‌های حائز اهمیت این بخش است.

محفظه تغذیه یکی از مهم ترین اجزای قفل دیجیتال

سایر اجزای قفل دیجیتال

به‌طورکلی، قفل‌های هوشمند ممکن است بر اساس قابلیت، طراحی، مدل یا نوع دسترسی آن دارای اجزا و قطعات متنوعی باشند.

اما معمولاً بیشتر این اجزا در قسمت بیرونی قفل وجود دارد. چون اجزای درونی در اکثر موارد یکسان هستند و شاید در جزئیات با یکدیگر متفاوت باشند.

مثلاً قفل اثر انگشتی دارای شیار یا قسمتی است که امکان قراردادن انگشت و اسکن آن را فراهم می‌کند. یا ممکن است در برخی از مدل‌ها بتوانید صفحه‌کلید و صفحه نمایشی را ببینید که امکان مشاهده عملیات را برای شما به وجود بیاورد.

اجزای قفل دیجیتال چه تأثیری بر امنیت می‌گذارند؟

قسمت‌های مختلف قفل دیجیتال عملکردی مشابه با اعضای بدن دارند. یعنی علاوه بر این که به‌صورت مستقل وظیفه‌ای را انجام می‌دهد، در کنار یکدیگر کامل می‌شوند.

وجود مشکل در هر کدام از اجزا به‌راحتی می‌تواند فعالیت قفل را با اختلال مواجه کند و باعث کاهش امنیت قفل شود.

فرض کنید که تمام قسمت‌های قفل شما بسیار باکیفیت بوده؛ اما طراحی و پوست بیرونی آن ناقص و دارای استحکام پایین است.

اجزای قفل دیجیتال و تاثیر آن بر امنیت

در این صورت به‌راحتی می‌توان با آسیب رساندن به محفظه، دسترسی لازم را به دست آورد. حتی اگر قفلی کاملاً بی‌نقص باشد؛ اما مغزی آن از آلیاژ ضعیف ساخته شود، قطعاً با تلاش کمی توسط سارقان شکسته می‌شود و راه دسترسی به محیط را فراهم می‌کند.

در نتیجه علاوه بر این که کیفیت تک‌تک اجزا اهمیت زیادی دارد، دقت و ساختار آن نیز می‌تواند بر کارایی و افزایش امنیت آن مؤثر باشد.

در قفل‌های دیجیتال از چه تکنولوژی‌هایی استفاده می‌شود؟

برخی از جذاب‌ترین تکنولوژی‌های به‌کاررفته در قفل دیجیتال شامل موارد زیر هستند.

1. قفل مخصوص کودک

اگر قفلی که خریداری می‌کنید دارای این قابلیت باشد، دیگر نیازی نیست از بابت خروج کودک یا افراد بیمار موجود در منزل نگران باشید. به‌محض فعال‌کردن این قابلیت، قفل به طور کامل بسته شده و تنها از طریق تنظیمات یا مدیریت قفل غیرفعال می‌شود.

قفل مخصوص کودک مهم ترین جزو قفل دیجیتال

2. سیستم ضد شوک

بسیاری از سارقان سعی می‌کنند تا با واردکردن ولتاژ برق به قفل‌های دیجیتال عملکرد آن را با اختلال رو به برو کنند. ویژگی ضد شوک باعث می‌شود تا در صورت بروز چنین اتفاقی قفل به طور کامل بسته و خاموش شود.

با این فرایند دسترسی به محیط برای سارقان غیرممکن خواهد شد.

3. سیستم کنترل از راه دور

با این ویژگی می‌توان به کمک اینترنت و تنها توسط تلفن همراه به تنظیمات دستگاه دسترسی داشت. این قابلیت کمک می‌کند تا فعالیت‌های زیر به‌سادگی از راه دور امکان‌پذیر باشند.

  • کنترل ورود و خروج‌ها
  • ارائه یا حذف دسترسی برای افراد
  • باز یا قفل‌کردن درب از راه دور
  • مدیریت فعالیت سیستم
  • چک‌کردن تلاش‌های مشکوک
  • و …

4. تکنولوژی قفل خودکار

با وجود این قابلیت، حتی اگر قفل‌کردن درب را فراموش کرده باشید، بلافاصله پس از بستن درب، قفل خودکار فعال می‌شود.

قفل اتوماتیک درب منزل

فعال‌شدن این تکنولوژی کمک می‌کند تا درب به‌صورت اتوماتیک قفل شود و دیگر هیچ‌گونه نگرانی بابت فراموشی این موضوع وجود نداشته باشد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با اجزای قفل دیجیتال آشنا کنیم و به بررسی اهمیت آنها در میزان امنیت و کارایی قفل بپردازیم.

احتمالاً با خواندن این مقاله متوجه شده‌اید که باکیفیت بودن و دقت هر یک از اجزای قفل دیجیتال تا چه اندازه می‌تواند بر روی امنیت آن تأثیر بگذارند.

درست است که هیچگاه نمی‌توان به‌طورقطع از مرغوبیت این قطعات مطمئن شد؛ اما کافی است که انتخاب خود را از بین برندهای معتبر انجام دهید. در این صورت  تا حدودی از بابت چنین مسئله‌ای آسوده‌خاطر خواهید بود.

نظر خود را ثبت کنید