قفل تشخیص چهره چیست

قفل تشخیص چهره چیست و این فناوری چه مزیت هایی دارد؟

دسته بندی : آموزش و دانستنی‌ها
زمان مطالعه : 4 دقیقه

در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، سیستم‌های امنیتی و کنترل دسترسی به سرعتی باورنکردنی تحول پیدا کرده‌اند. یکی از فناوری‌های پیشرفته و جذاب در این زمینه، قفل دیجیتال با تشخیص چهره است که با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، امکان کنترل دسترسی با دقت و امنیت بالا را فراهم می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم به سؤال قفل تشخیص چهره چیست، به طور کامل پاسخ دهیم، پس با ما همراه باشید.

تشخیص چهره به‌عنوان یکی از پرکاربردترین فناوری‌های بینایی ماشین، قابلیت تشخیص و تمایز هر فرد بر اساس ویژگی‌های چهره او را دارد. این فناوری بر اساس تحلیل و شناسایی الگوهای مختلفی از چهره فرد، احراز هویت دقیق را امکان‌پذیر می‌سازد. خرید انواع قفل الکترونیکی یکی از روش‌ها به عنوان راه‌کار افزایش امنیت شناخته شده است که قفل تشخیص چهره یکی از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آید.

در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که ورود این فناوری به زمینه تولید قفل‌های دیجیتال باعث چه پیشرفت‌هایی شده است و قفل‌هایی دارای چنین فناوری چه ویژگی‌ها، مزیت‌ها و کاربردهای به خصوصی دارند.

نقش سیستم تشخیص چهره در تایید هویت افراد

سیستم و فناوری تشخیص چهره که در تایید هویت افراد استفاده می‌شود، به‌عنوان یک روش احراز هویت بیومتریک این روزها بسیار مورد استفاده است. این فناوری بر اساس تحلیل و تطبیق ویژگی‌های چهره افراد به‌منظور تشخیص و تایید هویت آن‌ها استفاده می‌شود.

یک سیستم تشخیص چهره معمولاً شامل دو مرحله اصلی است: ثبت و تشخیص. در مرحله ثبت، ویژگی‌های منحصربه‌فرد چهره شخص به‌عنوان الگویی عددی ذخیره می‌شود. این ویژگی‌ها می‌توانند شامل اطلاعاتی مانند شکل چهره، نقاط مشخصی مانند موقعیت چشم و لب و ویژگی‌های دیگر باشند.

قفل بیومتریک چیست؟

در مرحله تشخیص، چهره فرد جدید با الگوی ثبت شده مقایسه می‌شود. این مقایسه معمولاً بر اساس الگوریتم‌های متنوعی مانند الگوریتم تطبیق الگوی چهره، شباهت کسینوسی یا شبکه‌های عصبی انجام می‌شود. در نهایت، سطح تطابق بین چهره و الگوی ثبت شده محاسبه می‌شود و تصمیم‌گیری درباره تایید یا رد هویت انجام خواهد شد.

استفاده از سیستم تشخیص چهره در تایید هویت افراد در بسیاری از زمینه‌ها مناسب است، از جمله:

امنیت ساختمان‌ها: این فناوری می‌تواند در سیستم‌های امنیتی برای ورود به ساختمان‌ها، اتاق‌های و سایر مناطق محدود استفاده شود. در واقع قفل‌های تشخیص چهره نوعی از قفل‌های دیجیتال بیومتریک هستند که این روزها در موقعیت‌های زیادی از جمله ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا اداری به کار می‌روند.

سیستم تشخیص چهره در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شود؟

برای این که پاسخ کامل‌تری به سؤال قفل تشخیص چهره چیست، بدهیم، لازم است که ابتدا کمی بیش‌تر در مورد فناوری مورداستفاده در آن، یعنی فناوری تشخیص چهره صحبت کنیم. این تکنولوژی که چند سالی است روی بورس آمده و خیلی زود رشد کرده است را می‌توان در زمینه‌های بسیار متنوعی به کار برد که در ادامه به چند موردشان خواهیم پرداخت:

امنیت ورود و کنترل دسترسی

یکی از کاربردهای اصلی تشخیص چهره در بالابردن امنیت و کنترل دسترسی است. سیستم‌های تشخیص چهره می‌توانند در درب‌ها، درگاه‌ها و سیستم‌های حفاظتی مورداستفاده قرار گیرند تا افراد مجاز را شناسایی کرده و به آن‌ها اجازه ورود یا دسترسی را بدهند، درحالی‌که افراد غیرمجاز را از ورود به مناطق محدود باز می‌دارند. در کنار این سیستم، قفل دیجیتال اثر انگشتی نیز یکی دیگر از انواع قفل‌های بیومتریک هست که امنیت بالایی را برای مخاطبان به همراه دارد.

 سیستم‌های حضوروغیاب

این فناوری می‌تواند در سیستم‌های حضوروغیاب کاربرد داشته باشد. با استفاده از این فناوری، حضوروغیاب کارمندان و کاربران در سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌صورت دقیق و بدون نیاز به کارت‌ها یا رمز عبور ثبت می‌شود.

از چه زمانی فناوری تشخیص چهره به قفل‌ها اضافه شد؟

فناوری تشخیص چهره به‌عنوان یک روش شناسایی و احراز هویت، در قفل‌های دیجیتالی و سیستم‌های کنترل دسترسی از سال‌های گذشته مورداستفاده قرار گرفته است. اما استفاده گسترده از تشخیص چهره در قفل‌های دیجیتالی و سیستم‌های کنترل دسترسی به‌مرورزمان و با پیشرفت تکنولوژی افزایش‌یافته است و می‌توان این موضوع را محدود به همین چند سال اخیر دانست.

انواع قفل دیجیتال

به‌طورکلی، در دهه‌های اخیر، با پیشرفت سریع در زمینه تصویربرداری دیجیتال و پردازش تصویر، استفاده از تشخیص چهره در قفل‌های دیجیتالی و سیستم‌های کنترل دسترسی روبه‌افزایش بوده است. اما به‌عنوان یک فناوری نسبتاً جدید، طبیعی است که دقت و کارایی آن در طول سال‌های ابتدایی نسبت به امروز کمتر بوده باشد.

استفاده از تشخیص چهره در قفل‌های دیجیتالی و سیستم‌های کنترل دسترسی در حال حاضر روبه‌رشد است و به‌عنوان یک روش محبوب برای شناسایی افراد و کنترل دسترسی به محتوا و منابع مختلف استفاده می‌شود.

یکی از برندهایی که در ابتدای راه توانست فناوری تشخیص چهره را به قفل‌های دیجیتال وارد کرده و آن‌ها را عرضه کند، برند کاداس بود. این برند مدل‌های متنوعی از انواع قفل‌های دیجیتال مانند مدل‌های K20 PRO MAX وK 30-F را برای علاقه‌مندان به تکنولوژی‌های جدید عرضه کرد. توصیه می‌کنیم در کنار بررسی مدل‌های دیگر قفل‌های دیجیتال کادآس، مطلب «انواع قفل دیجیتال» را هم مطالعه کنید که اطلاعات دقیق‌تری در این حوزه داشته باشید.

استفاده از سیستم تشخیص چهره برای قفل درب چه مزایایی دارد؟

تا اینجا شما با فناوری تشخیص چهره، کارایی‌های آن و قفل‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند آشنا شده‌اید و می‌توانید به‌خوبی سؤال قفل تشخیص چهره چیست، را پاسخ دهید. بااین‌حال هنوز هم اطلاعات زیادی در این زمینه وجود دارد که باید بدانید و یکی از مهم‌ترینشان، مزایای استفاده از این فناوری در قفل‌های دیجیتال است:

1.    احراز هویت دقیق

قفل هوشمند با تشخیص چهره قابلیت تشخیص دقیق و منحصربه‌فرد را به دست آورده است. با تحلیل ویژگی‌های چهره، امکان تقلب و دسترسی غیرمجاز با استفاده از تصاویر یا دستگاه‌های تقلبی محدود می‌شود. این باعث افزایش امنیت و کاهش احتمال نفوذ افراد غیرمجاز خواهد شد. در کنار تشخیص چهره شما می‌توانید با فعال نمودن ورود دو عاملی از روش دیگری نیز برای تایید هویت افراد استفاده کنید.

برخی از مدل‌های قفل الکترونیکی رمزی در کنار وارد کردن رمز، شما نیازمند تایید چهره خود نیز هستید. از این رو احراز هویت افراد کاملا دقیق و بدونه هیچ گونه تقلبی صورت می‌گیرد.

2.    سرعت و راحتی

استفاده از تشخیص چهره در قفل هوشمند، عملیات احراز هویت و باز کردن در را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. کاربران نیازی به حمل کارت‌ها یا کلیدها ندارند و تنها با حضور چهره خود می‌توانند دسترسی را دریافت کنند. این مزیت به‌ویژه در مکان‌های با تعداد بالای افراد مانند ساختمان‌های اداری، هتل‌ها و مراکز خرید بسیار مفید است.

3.    عدم نیاز به عوامل فیزیکی برای باز کردن قفل

قفل هوشمند با تشخیص چهره نیازی به عوامل فیزیکی مانند کلیدها، کارت‌ها یا رمزهای عبور ندارد. این به معنی آن است که کاربران نگران ازدست‌دادن یا فراموش‌کردن کلیدها یا کارت‌هایشان نخواهند بود.

سخن پایانی

در این مفاله سعی کردیم بهترین جواب را برای سوال قفل تشخیص چهره چیست به شما ارائه دهیم. استفاده از فناوری در قفل‌های دیجیتال صنعت قفل‌سازی را متحول کرده است. چرا که تمامی برندها در تلاش هستند که بهترین قفل تشخیص چهره با امکانات پیچیده‌تر و غیر قابل هک به بازار ارائه دهند.

نظر خود را ثبت کنید