قفل بیومتریک چیست؟

قفل بیومتریک چیست؟

دسته بندی : آموزش و دانستنی‌ها
زمان مطالعه :

فناوری مدرن بیومتریک در واقع هر گونه ویژگی منحصر به فرد یک انسان را شامل می‌شود، که برای احراز هویت آن شخص مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به منحصر به فرد بودن ویژگی‌های بیومتریک برای هر شخص، استفاده از آن در قفل الکترونیکی امنیت و آسایش بیشتری را به همراه خواهد داشت.

از متداول‌ترین سیستم‌های بیومتریک در قفل‌های دیجیتالی اثر انگشت و تشخیص چهره می‌باشد. با شناسه‌های بیومتریک کنترل بهتری بر فضای امن شما اعمال خواهد شد، اما سولی که پیش خواهد آمد آن است که: آیا تقلب و جعل نمودن در سیستم بیومتریک امکان‌پذیر است یا خیر؟ برای جواب این سوال بیایید بیشتر با بیومتریک آشنا شویم.

بیومتریک چیست؟

در علم بیومتریک (Biometric) به بررسی، تجزیه و تحلیل مشخصات فیزیولوژیک افراد با ابزارهای دقیق و حساس خواهند پرداخت تا هویت یک شخص را تایید نمایند. امروزه تشخیص هویت افراد توسط اثر انگشت، صدا، چهره‌نگاری، عنبیه چشم و … مورد بررسی قرار می‌گیرد، و بصورت دائمی در یک پایگاه داده ذخیره خواهد شد.
هیچ گاه دو شخص نمی‌توانند خصوصیات بیومتریک مشابهی داشته باشند، حتی اگر آن دو شخص دو قلو باشند نیز دارای اثر انگشت و هویت متفاوتی می‌باشند. بعد از ثبت هویت یک شخص در پایگاه داده، هنگام استفاده هر فرد از مشخصه‌های بیومتریک، اطلاعات دریافت شده با اطلاعات اصلی موجود مقایسه و مطابقت داده خواهد شد.

روزانه در اطراف شما بارها از سیستم بیومتریک برای شناسایی افراد استفاده خواهد شد. از قفل اثر انگشتی درب که با تحلیل و بررسی اثر انگشت شما با دیتای ذخیره شده در سیستم اجازه دسترسی برای ساختمان را به شما خواهد داد، تا تحلیل DNA و اثر انگشت‌های موجود در صحنه‌های جرم برای پیدا کردن مجریم همگی به شناسایی افراد خواهند پرداخت.

انواع احراز هویت بیومتریک

  • اثر انگشت: بسیاری از گجت‌های هوشمند مانند تلفن همراه، تبلت، قفل‌های دیجیتالی و … برای باز نمودن قفل از اثر انگشت به عنوان یک نوع رمز استفاده می‌نمایند. وجود خطوط منحصر به فرد بر روی انگشت هر شخص باعث شده تا به یک روش احراز هویت تبدیل گردد، که با الگوی ثبت شده در سیستم دسترسی لازم ایجاد شود. در طراحی قفل دیجیتال بدون دستگیره استفاده از روش‌ احراز هویت بیومتریک اثر انگشتی رایج است.
  • تشخیص چهره: با کمک دوربین موجود در دستگاه‌های هوشمند، خطوط صورت هر فرد اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل خواهد شد. این روش احراز هویت در بسیاری از فرودگاه‌های کشورهای بزرگ برای ایجاد امنیت و اجرای قانون به عنوان راهی برای تایید هویت هر شخص شناخته شده است. امروزه نیز برای باز نمودن قفل برخی از تلفن‌های همراه، لپ تاپ و قفل درب از این روش استفاده خواهد شد.
  • تشخیص صدا: امواج صوتی هر فرد در گجت‌های هوشمند اندازه‌گیری و ثبت خواهد شد و بعد از آن تنها با گفتن کلمات مجوز دسترسی برای شما فعال خواهد شد.
  • عنبیه چشم: الگوهای موجود در عنبیه و رنگ چشم بررسی و با اطلاعات موجود چک خواهد شد این نوع روش بیومتریک بدلیل گران بودن، بیشتر در سیستم‌های امنیتی و نظامی کاربرد دارد.

آیا استفاده از بیومتریک در طراحی قفل دیجیتال امنیت بیشتری را به همراه دارد؟

طراحان برتر دنیا در تلاشند تا در طراحی قفل‌های بیومتریک با استفاده از بروزترین تکنولوژی‌ها از هرگونه تقلبی جلوگیری نمایند.به فرض مثال با استفاده از سنسور برتر سوئدی در روش تشخیص اثر انگشت، زنده بودن فرد و جریان خون در انگشت مورد اهمیت قرار گرفته تا از کپی برداری جلوگیری شود.

اما با این وجود تصور اینکه تنها با نصب قفل بیومتریکی بر روی درب یک ساختمان تمامی امکانات امنیتی برای شما فعال خواهد شد کاملا اشتباه است. استفاده از روش‌های امنیتی در کنار هم در طراحی ساختمان و حفظ امنیت بیشتر الزامی‌ست.

نظر خود را ثبت کنید