قفل بدون کلید

معرفی و بررسی ۴ نوع قفل بدون کلید مدرن و محبوب

دسته بندی : آموزش و دانستنی‌ها
زمان مطالعه : 4 دقیقه

زندگی و کار در یک محیط امن موضوعی است که بشر از ابتدا با آن مواجه بوده است. قفل‌ها اصلی‌ترین راه برای ایمن‌سازی یک ساختمان هستند و انواع بسیار زیادی دارند. از میان همه این انواع اما قفل بدون کلید یا قفل دیجیتالی محبوب‌ترین نوع است که امروزه صحبت‌های زیادی در موردش وجود دارد.

فناوری‌های روز دنیا به کمک قفل‌‌سازی آمده‌اند و همین موضوع باعث شکل‌گیری انواع قفل‌های مدرن و کاربردی‌تر شده است. دستگیره بدون کلید هم یکی از همین دستاوردها است که به‌خوبی توانسته تمامی نقاط ضعف قفل‌های معمولی را برطرف کرده و جایگزین خوبی برای آن‌ها باشد.

در این مطلب قصد داریم که بررسی کنیم، به چه قفل‌هایی، قفل بدون کلید گفته می‌شود و دلیل این نام‌گذاری چیست. همچنین مزایای استفاده از این نوع قفل‌ها را بررسی می‌کنیم و در انتها می‌توانید چند مورد از بهترین انواع دستگیره بدون کلید را مشاهده کنید که در زمان خرید برای شما بسیار کاربردی خواهند بود.

به چه قفلی، قفل بدون کلید می‌گویند؟

بیایید ابتدا به این سؤال پاسخ دهیم که به چه نوع قفلی، قفل بدون کلید گفته می‌شود و چرا این نام برای آن‌ها به کار می‌رود؟

قفل دیجیتال چیست

پاسخ بسیار واضح است و می‌توان قفل‌های بدون کلید را قفل‌هایی دانست که برای بازکردن یا قفل‌کردنشان شما نیازی به استفاده از کلید ندارید. نام اصلی این قفل‌ها در واقع قفل دیجیتال یا الکترونیک است. تفاوتی ندارد که این قفل‌ها را با نام بدون کلید یا دیجیتال بشناسید، چرا که هر دو مفهوم اصلی را خواهند رساند.

قفل‌های الکترونیکی برای دسترسی کاربران روش‌هایی مانند تشخیص اثرانگشت، تشخیص چهره، رمز، کد، کارت یا تگ RFID را پشتیبانی می‌کنند. در واقع شما برای باز کردن چنین قفل‌هایی هیچ نیازی به‌همراه‌داشتن کلیدهای سنتی ندارید و این موضوع جذابیت زیادی به این محصولات می‌دهد.

امروزه قفل الکترونیکی را می‌توانید به‌راحتی برای هر ساختمانی با هر کاربری متفاوتی به کار ببرید و این موضوع باعث استفاده گسترده از این تجهیزات شده است.

روش‌های دسترسی برای بازکردن قفل ها و دستگیره های بدون کلید

اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر دستگیره بدون کلید را معرفی کنیم باید به سراغ روش‌های دسترسی این قفل برویم که شناختشان بسیار جذاب و مفید خواهد بود. خوشبختانه امروزه تکنولوژی در این زمینه اثرات مثبت زیادی داشته و باعث شده که روش‌های دسترسی بسیار ایمن، راحت و البته متنوع باشند. با هم در ادامه چند مورد از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم:

1. رمز و کد

اولین نسل از قفل‌های الکترونیکی که وارد بازار شدند، از روشی متفاوت با کلیدهای سنتی و تنها با استفاده از کد و رمزهای عددی و حرفی باز می‌شدند. این قفل‌ها تا حد زیادی امنیت ساختمان را بالا برده و به همین دلیل خیلی زود شروع به فراگیرشدن کردند. جالب است بدانید که هنوز هم دستگیره دیجیتال رمزی به‌عنوان یکی از بهتیرن قفل‌های مطمئن و کاربردی شناخته می‌شود.

نکات مهم در هنگام خرید قفل دیجیتال رمزی

2. تگ‌ها و کارت‌های RFID

نسل بعدی قفل بدون کلید با یک روش دسترسی متفاوت‌تر و البته بسیار سریع‌تر وارد بازار شد. در این روش کاربر برای بازکردن درب تنها به یک کارت یا تگ مخصوص نیاز دارد که با نزدیک‌کردنش به قفل، درب خودکار باز می‌شود. قفل دیجیتال کارتی برای محیط‌های شلوغ مانند ادارات و مجتمع‌های تجاری بسیار مورد استقبال قرار گرفت، چرا که سرعت باز و بسته کردن درب را به طور چشمگیری بالا می‌برد.

3. تشخیص اثر انگشت

اولین خصوصیت بیومتریکی که وارد صنعت قفل‌سازی شد، اثر انگشت بود. قفل‌های مدرن مجهز به سنسورهای دقیق و حساسی هستند که می‌توانند اثر انگشت کاربر را تشخیص داده و به او مجوز دسترسی دهند. جالب است بدانید برخی از سنسورها حتی می‌توانند اثر انگشت یک انسان زنده را تشخیص دهند و امکان تقلب برای بازکردنشان وجود ندارد.

نکات مهم در هنگام خرید قفل دیجیتال اثر انگشتی

4. تشخیص چهره

استفاده از ویژگی‌های بیومتریک منحصربه‌فرد اشخاص برای باز کردن درب به تشخیص اثرانگشت محدود نشد و چند سال بعد روش شناسایی چهره افراد هم به قفل‌های بدون کلید اضافه شد. این ویژگی باعث شد تا تقریباً عبور از قفل الکترونیکی تشخیص چهره بدون مجوز دسترسی، غیرممکن شود. به همین دلیل هم در مکان‌های حساس و حتی بسیار از خانه‌ها از قفل الکترونیکی تشخیص چهره استفاده شد.

مزایای استفاده از دستگیره بدون کلید چیست؟

شاید برای شما هم سؤال باشد که چرا باید به سراغ قفل بدون کلید بروید و مزیت این قفل‌ها چیست؟

اگر دقت کرده باشید در سال‌های اخیر بهترین راهکار برای بالا بردن و بهبود امنیت ساختمان‌های مسکونی، اداری و حتی تجاری این بوده است که از قفل‌های دیجیتال ایمن استفاده کنید. حالا در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم که کدام مزیت‌های این قفل‌ها باعث شده که به‌عنوان بهترین گزینه برای بالا بردن امنیت در نظر گرفته شوند.

دستگیره بدون کلید

امنیت بالا

قفل الکترونیکی بیش‌تر به این دلیل که امنیت بسیار خوبی را ارائه می‌دهند، شناخته شده و معروف هستند. مکانیزم به‌کاررفته و کیفیت مواد اولیه این قفل‌ها باعث شده تا سارقان کار بسیاری دشواری برای عبور داشته باشند. این ویژگی همچنین باعث شده تا قفل‌های دیجیتال در هر ساختمانی با هر کاربری قابل‌استفاده باشند.

روش‌های دسترسی متنوع

یکی دیگر از مزیت‌های اصلی و مطرح برای قفل‌های بدون کلید این است که شما با استفاده از روش‌های بسیار متنوعی می‌توانید آن‌ها را باز و بسته کنید. روش‌هایی مانند کد، رمز، کارت RFID، تشخیص چهره، تشخیص اثرانگشت و حتی تشخیص صدا برای این قفل‌ها به کار می‌رود. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید طیف وسیعی از انتخاب‌ها را در زمان خرید این محصولات داشته باشید. همچنین یکی دیگر از انواع محصولاتی که جدیدا توجه ویژه‌ای به آن شده است، دستگیره برقی ریموتی است که کنترل از راه درو را در کنار keyless بودن قفل نموده است.

تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی

کیفیت ساخت بالا

نکته‌ای که دستگیره بدون کلید را قفل سنتی متمایز می‌کند این است که در بیش‌تر مواقع کیفیت ساخت بسیار بالاتری دارد. این موضوع امنیت را تا حد زیادی بالا می‌برد و کار را برای سارقان دشوار خواهد کرد. همچنین در نظر داشته باشید که کیفیت ساخت بالاتر باعث دوام و طول عمر بیش‌تر این قفل‌ها هم می‌شود. به‌این‌ترتیب دیگر نیاز نیست نگرانی خرابی و تعویض قفل باشید، چرا که قفل دیجیتال برای سالیان سال قابل‌استفاده خواهد بود.

قیمت مناسب

زمانی که یک قفل سنتی و کلیددار خریداری می‌کنید، محصولی را در اختیار دارید که امنیت و کاربری چندان خوبی ارائه نمی‌دهد. در نقطه مقابل، قفل دیجیتال باتوجه‌به قیمتی که دارد، امکانات، مزایا و امنیت بسیار بهتری را در اختیار کاربر خواهد گذاشت و این موضوعی است که باعث متمایز بودن این قفل می‌شود.

بهترین مدل‌های قفل بدون کلید

حالا که با دستگیره بدون کلید، کاربردهایش و مزایایی که دارد، آشنا شده‌اید، زمان آن رسیده که چند مدل از بهترین این قفل‌ها را بشناسید. این کار کمک می‌کند در زمان خرید انتخاب برای شما آسان‌تر باشد. در ادامه همراه ما باشید تا چند مورد از بهترین انواع قفل و دستگیره الکترونیکی را معرفی کنیم:

  • قفل دیجیتال کاداس K20 pro max: چه از نظر ظاهر و چه از نظر کارایی، این قفل یکی از بهترین محصولات برند کاداس است که توانسته کار را برای رقبایش دشوار کند. این محصول از ۷ روش دسترسی متنوع پشتیبانی می‌کند و دارای یک دوربین قوی برای تشخیص چهره است که دقت بالایی دارد.
  • قفل دیجیتالی S500: یکی دیگر از مدل‌های محبوب از برند کاداس، قفل S500 است که ظاهر بسیار جذاب و شیکی دارد و به‌خوبی می‌تواند تمامی نیازهای کاربر را برطرف کند. این قفل روش‌های دسترسی متنوعی داشته و به همین منظور انتخاب بسیار خوبی برای شما خواهد بود.
  • قفل دیجیتال Z1- PRO: اگر به دنبال یک قفل مدرن و جذاب هستید که تمامی نیازهای امنیتی شما را برآورده کند، بدون شک این مدل بهترین انتخاب خواهد بود. ظاهر این قفل بسیار زیبا بوده و روش‌های دسترسی مانند تشخیص چهره یا کد را پشتیبانی می‌کند.
  • قفل و دستگیره دیجیتال S100: آخرین مورد هم یکی دیگر از محصولات برند کاداس است که امروزه محبوبیت زیادی دارد. این محصول دارای بدنه بسیار محکم و مقاومی است که دوام و طول عمرش را بسیار افزایش داده است. ساده‌ترین روش دسترسی تعریف شده برای این قفل، استفاده از کدهای عددی است که به‌عنوان یک روش ایمن شناخته می‌شود.

شما کدام مدل قفل و دستگیره بدون کلید را انتخاب می‌کنید؟

در این مطلب شما را با قفل‌های بدون کلید یا همان قفل‌های دیجیتال آشنا کردیم و حالا می‌دانید که این قفل‌ها مزیت‌های بسیاری از جمله قیمت مناسب و کاربرد متنوع و دوام بالا دارند. همچنین با چند مدل از بهترین قفل‌های بازار آشنا شده‌اید که در زمان خرید انتخاب و مقایسه را بسیار آسان می‌کنند.

در نهایت به یاد داشته باشید که خرید قفل دیجیتال باید باتوجه‌به عوامل مختلفی صورت گیرد و مهم‌ترینشان، فروشگاه محل خرید و همچنین انتظارات شما خواهد بود. با درنظرگرفتن این موارد، مطمئن باشید که می‌توانید یک قفل خوب خریداری کنید.

نظر خود را ثبت کنید