تفاوت خانه هوشمند و خانه معمولی

بررسی 3 تفاوت خانه هوشمند و خانه معمولی که باید بشناسید!

دسته بندی : هوشمند سازی
زمان مطالعه :

سطح امنیت و راحتی در خانه‌های امروزی به‌واسطه هوشمندسازی بسیار افزایش داشته و این چنین خانه‌هایی را با نام خانه هوشمند می‌شناسیم. در این مطلب قصد داریم تا تفاوت خانه هوشمند و خانه معمولی را بررسی کنیم. این مقایسه در گام اول شما را با مزیت‌های خانه هوشمند و در گام بعدی با لزوم حرکت به سمت هوشمندسازی خانه، آشنا می‌کند.

خانه‌های هوشمند به کاربران اجازه می‌دهند تا محیط محل زندگی خود را سفارشی‌سازی کنند و از کنترل درجه حرارت و رطوبت تا برنامه‌ریزی نورها یا سیستم‌های امنیتی خانه خود لذت ببرند. این‌ها تنها بخشی از ویژگی‌های چنین خانه‌هایی هستند و در ادامه شما می‌توانید بیش‌تر با این نوع خانه‌ها آشنا شوید.

خانه هوشمند چیست؟

خانه‌های هوشمند سامانه‌های مبتنی بر فناوری‌های مدرن هستند که به‌صورت راه دور، کنترل و نظارت بر لوازم‌خانگی، چراغ‌ها، ترموستات‌ها، قفل‌های درب، سیستم‌های امنیتی و امکانات دیگر فراهم می‌کنند.

خانه‌های هوشمند از تکنولوژی‌های پیشرفته مختلفی مانند دستگاه‌ها، حسگرها، دستیارهای صوتی، بلندگوهای هوشمند و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این تکنولوژی‌ها باید به اینترنت متصل شده و توسط یک سرور مرکزی مدیریت شوند.

تجهیزات خانه هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا (IoT) کار می‌کنند و به طور کامل با هم متصل هستند. این تجهیزات اطلاعات کاربران و نیازهایشان را به‌مرورزمان می‌شناسند و این اطلاعات را میان خودشان به اشتراک می‌گذارند و بر اساس ترجیحات کاربران، می‌توانند کارها و اموری را به صورت خودکار انجام دهند. به‌عنوان‌مثال، می‌توان یک سیستم روشنایی هوشمند داشت که باتوجه‌به زمان روز، میزان نور محیط را تنظیم کند. همچنین می‌توان دمای خانه را از راه دور تنظیم کرده و در صورت نیاز قبل از ورود به خانه، سیستم گرمایش را روشن کرد.

خانه هوشمند چیست

خانه هوشمند چگونه کار می‌کند؟

دستگاه‌های فعال در یک خانه هوشمند با یکدیگر ارتباط دارند و می‌توانند از طریق یک سیستم مرکزی کنترل شوند. درب‌ها، تلویزیون‌، ترموستات‌ها، دوربین‌ها، چراغ‌ها و حتی لوازم‌خانگی مانند یخچال می‌توانند از طریق یک سیستم مرکزی کنترل شوند. این سیستم می‌تواند بر روی یک دستگاه تلفن همراه نصب شود و کاربر می‌تواند برنامه‌های زمانی برای اعمال تغییرات خاص ایجاد کند.

لوازم‌خانگی هوشمند دارای توانایی یادگیری خودکار هستند تا بتوانند برنامه‌های زمانی مالک خانه را یاد بگیرند و تنظیمات لازم را انجام دهند. انواع پروتکل های خانه هوشمند کارایی‌های متفاوتی دارند و برای مثال می‌توان با کنترل نورپردازی، مصرف برق را کاهش داد. برخی سیستم‌های خانه هوشمند در صورت تشخیص هرگونه حرکت در خانه وقتی مالکان غایب هستند، آنها را مطلع می‌سازند و این موضوع امنیت خانه را بسیار بالا خواهد برد.

خانه هوشمند چگونه کار می‌کند

تفاوت های خانه هوشمند و خانه معمولی

تفاوت خانه هوشمند و خانه معمولی را می‌توان از جنبه‌های مختلفی بررسی کرد و این موضوعات نشان می‌دهند که چقدر زندگی در چنین خانه‌ای می‌تواند برای شما رفاه بیش‌تری به همراه داشته باشد. در ادامه این مطلب با ما باشید تا مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع خانه را بررسی کنیم.

1. اتوماسیون

در یک خانه هوشمند، سطح اتوماسیون بسیار بیشتر از خانه معمولی است. در خانه هوشمند، ابزارها و دستگاه‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند و قابلیت کنترل و تنظیم خودکار دارند. به‌عنوان‌مثال، ترموستات هوشمند می‌تواند به طور خودکار دمای منزل را تنظیم کند. این سطح اتوماسیون در خانه معمولی وجود ندارد و کاربر باید تنظیمات را به‌صورت دستی انجام دهد.

2. امکان کنترل از راه دور

یکی از ویژگی‌های مهم خانه هوشمند، قابلیت کنترل از راه دور به کمک قفل ریموت دار یا انواع دیگر تجهیزات مرتبط است. با استفاده از دستگاه‌های همراه مانند تلفن همراه یا تبلت، کاربران می‌توانند دستگاه‌ها و لوازم خانه را از راه دور کنترل کنند. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید چراغ‌ها را روشن و خاموش کرده یا درب‌خانه را قفل و باز کنید. در یک خانه معمولی، قابلیت کنترل از راه دور وجود ندارد و کاربر باید حضوری و به‌صورت مستقیم تجهیزات خانه را تنظیم کند. این موضوع به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌های خانه‌های هوشمند و معمولی شناخته می‌شود.

مهم ترین تفاوت های خانه هوشمند و خانه معمولی

3. استفاده از قفل های دیجیتال

تفاوت خانه هوشمند و خانه معمولی می‌تواند در نوع تجهیزاتی باشد که در آن‌ها به کار می‌روند. برای مثال خانه‌های هوشمند عمدتاً دارای قفل‌های دیجیتالی و گاهی هوشمند هستند که با دیگر تجهیزات خانه، ارتباط یکپارچه‌ای دارند.

قفل کارتی درب یا قفل‌های دارای فناوری تشخیص چهره از این دسته قفل‌های دیجیتال و مدرن هستند که امکانات متنوعی را در اختیار شما قرار خواهند داد. از جمله این امکانات می‌توان به کنترل دسترسی از راه دور اشاره کرد که اهمیت بسیار زیادی دارد.

البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که شما در خانه‌های معمولی هم می‌توانید از قفل دیجیتالی استفاده کنید، اما نکته اینجاست که این قفل نمی‌تواند به سایر تجهیزات هوشمند متصل شود.

جدول مقایسه خانه هوشمند با خانه های معمولی

برای این که درک بهتری در مورد تفاوت خانه هوشمند و خانه معمولی داشته باشید، در این بخش جدولی را آماده کرده‌ایم که تمامی تفاوت‌های مهم این دو را نشان می‌دهند.

  خانه هوشمند خانه معمولی
اتوماسیون دارد ندارد
امکان کنترل از راه دور دارد ندارد
کارایی و صرفه‌جویی در انرژی دارد ندارد
راحتی بسیار بالا معمولی
استفاده از قفل دیجیتال دارد دارد

با درنظرگرفتن همه این موضوعات دررابطه‌با مقایسه خانه هوشمند با خانه‌های معمولی، احتمالاً شما هم بسیار علاقه‌مند به داشتن چنین خانه‌هایی شده‌اید. جالب است بدانید حتی خانه‌های قدیمی را هم می‌توان هوشمندسازی کرد، هر چند این کار کمی دشوارتر خواهد بود.

تفاوت خانه هوشمند و خانه معمولی عمدتاً در نوع دسترسی به تجهیزات و راحتی ساکنین خواهد بود و همین مزیت‌ها هم باعث شده‌اند که این روزها، چنین خانه‌هایی طرف‌داران زیادی داشته باشند.

برای این که یک خانه هوشمند داشته باشید، لازم است که تمامی تجهیزات را تعویض کنید و خرید قفل هوشمند و سیستم‌های کنترلر مرکزی از جمله تجهیزاتی هستند که حتماً باید در چنین خانه‌ای استفاده شوند. در نهایت باید اشاره کنیم که راه‌اندازی چنین خانه‌ای نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد و بهتر است در این زمینه از افراد متخصص و کاربلد کمک بگیرید.

نظر خود را ثبت کنید