سیستم اتوماسیون هوشمند خانگی چیست

سیستم اتوماسیون خانگی چیست؟

دسته بندی : آموزش و دانستنی‌ها
زمان مطالعه :

سیستم اتوماسیون خانگی در واقع به کنترل اتوماتیک عملکرد تمامی وسایل الکتریکی روی شبکه اینترنت، گفته می‌شود. در حقیقت سیستم اتوماسیون شامل مجموعه‌ای از دستگاه‌های سخت افزاری و الکتریکی می‌باشد، که کنترل تمام فعالیت‌ها و عملکردهای داخل خانه را بدون دخالت صاحبخانه امکان‌پذیر می‌نماید. همچنین اتوماسیون خانگی این امکان را نیز فراهم می‌کند که بتوانید از راه دور وسایل داخل خانه را با تلفن همراه کنترل نمایید.

به زبان ساده‌تر با برنامه‌ریزی دقیق بر روی اجزای اتوماسیون خانگی همچون قفل الکترونیکی درب ورودی ساختمان‌ها، نورپردازی، دوربین‌های امنیتی، سیستم‌های تهویه هوا(گرمایشی و سرمایشی) و … وقایع از پیش تعیین خواهد شد که در زمان تعیین شده اجزا با توجه به برنامه وارد عمل خواهند شد. این برنامه‌ها می‌تواند شامل روشن و خاموش شدن لامپ‌ها در زمان تعیین شده، روشن شدن سیستم آب‌پاش در صورت احساس حریق در ساختمان، روشن شدن سیستم زنگ هشدار در صورت تلاش فردی برای ورود غیر مجاز و غیره اشاره کرد.

سیستم اتوماسیون هوشمند خانگی چگونه کار می‌کند؟

سیستم اتوماسیون هوشمند از حسگرها و کنترل کننده‌ها برای ارائه خدمات و عملکردها استفاده می‌کنند. با وجود حسگر و سنسور در سرتاسر خانه به کنترل دما، نور، حرکت و باز شدن غیر قانونی در و پنجره خواهد پرداخت. و سیستم‌های کنترل کننده نیز اشاره به سیستم‌هایی دارد که در مواقع اضطراری به ارسال و دریافت پیام اطلاعات، عملکرد اتوماسیون خانگی خواهند پرداخت.

اتوماسیون ساختمان هوشمند

اتوماسیون خانگی در راستای بهبود سبک زندگی و دست‌یابی به خانه‌ای امن‌تر و راحت‌تر شکل گرفته است که در آن تمامی سامانه‌های الکتریکی و الکترونیکی به یکدیگر متصل می‌شوند و توسط یک رابط مشترک قابل کنترل خواهند بود. مثلا هنگامی که زمان خواب فرا می‌رسد، تمامی پرده‌ها بسته می‌شوند، تمامی چراغ‌ها خاموش خواهند شد، در صورتی که کسی با شما تماس بگیرد به سیستم صوتی تلفن متصل خواهد شد و حسگرهای قفل الکترونیکی درب‌ ورودی و پنجرها فعال خواهد شد. در صورتی که شخصی بخواهد وارد خانه شود سیستم هشدار فعال خواهد شو و تمامی چراغ‌های ساختمان روشن خواهد شد.

بنابراین با تمامی این اوصاف اتوماسیون خانگی یک تکنولوژی در حال پیشرفت می‌باشد که زندگی ایده‌آلی را برای ساکنان خانه‌ها فراهم خواهد کرد. به خانه‌هایی با تمامی این امکانات خانه هوشمند نیز گفته می‌شود.

مزایای اتوماسیون خانگی چیست؟

از مهم‌ترین مزایای استفاده از اتوماسیون خانگی می‌توان به امنیت به وجود آمده در خانه اشاره کرد. با وجود هوشمند بودن تمامی وسایل موجود در خانه به راحتی از خانه در برابر سرقت و آتش‌سوزی محافظت کنید.

مزایای اتوماسیون خانگیمزیت مهم بعدی استفاده از این نوع اتوماسیون‌ها می‌توان به راحتی، آسودگی و صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. با وجود این سیستم از اتوماتیک بودن دما، نور، دوربین‌ها لذت ببرید.

بیشتر بدانید: بهترین سیستم امنیتی منزل

از دیگر مزایا آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل تردد
  • سیستم‌های امنیتی و حفاظتی
  • آبیاری خودکار گل و گیاه
  • کنترل سیستم‌های سینمای خانگی و سیستم‌های صوتی
  • کنترل اتوماتیک گرمایش و سرمایش خانه
  • کنترل سیستم روشنایی و پرده‌های برقی
  • سیستم اعلام حریق
  • کنترل از راه دور قفل درب توسط قفل ریموتی
  • و …

پروتکل و سیستم‌‌های اتوماسیون خانگی

پروتکل‌های موجود در اتوماسیون به دو دسته کلی بی سیم و با سیم تقسیم می‌شوند که همانطور که از نام آن پیداست پروتکل باسیم از سیستم سیم‌کشی موجود در ساختمان استفاده می‌نماید. اما پروتکل‌های بی‌سیم بر روی بستر شبکه اینترنتی وجود خواهند داشت که قابل اطمینان‌تر، سریع تر و اجزای اتوماسیون با یکدیگر سازگارتر خواهند بود.

از جمله پروتکل‌های بی‌سیم معروف استفاده شده در سیستم‌های اتوماسیون خانگی می‌توان به Wi-Fi، Z-Wave،Zigbee و Bluetooth اشاره کرد. این پروتکل‌ها احتیاج به خطوط برق نداشته و می‌توانند کاملا مستقل و امن ارتباط بین اشیا را برقرار نمایند.

نظر خود را ثبت کنید