قفل الکترونیکی چیست؟

قفل دیجیتال چیست؟ کیفیت و ویژگی های قفل دیجیتال را بشناسید

دسته بندی : آموزش و دانستنی‌ها
زمان مطالعه :

کاملاً مطمئن هستیم که بیشتر افراد با قفل و کلید معمولی درب آشنا هستند. کلید برای کار در قفل قرار می گیرد و در کنار هم به عنوان یک وسیله امنیتی برای محافظت از برخی مناطق (ساختمان‌ها) استفاده می شود. این روش محدود کردن دسترسی به مدت طولانی (با اولین کلیدهای مربوط به دوران روم باستان) مورد استفاده قرار گرفته است.

آیا قبلاً کلیدهای خود را گم کرده اید؟ آیا کلیدهای خود را که پس از باز کردن قفل درب، روی در خارج از خانه جا گذاشته اید؟ بله این اتفاقی‌ست که برای بسیاری از مردم رخ داده است. در دنیای امروز قفل درب سنتی قابل استفاده خواهد بود اما راهکار مناسبی برای جلوگیری از سارقان نمی باشد. با گذشت زمان و پیشرفت علم قفل درب سنتی جای خود را به قفل دیجیتال سپردند. قفل های الکترونیکی درب راهی برای جایگزینی کلیدها یا افزودن ویژگی های اضافی مانند قفل کردن یا باز کردن قفل از راه دور می باشند. تا بتوانند شما را از اینگونه اتفاقات رهایی بخشند.

در طراحی هر قفلی از یک زبانه برای اتصال و جلوگیری از باز کردن درب استفاده خواهد شد. در قفل های مکانیکی برای دسترسی و باز و بسته کردن در از کلید استفاده می شود. حتما تا کنون این سوال برای شما پیش آمده که قفل الکترونیکی چیست؟ قفل دیجیتال نوعی قفل الکترومکانیکی می باشد که امروزه در دسترس عموم برای آسایش و راحتی بیشتر قرار گرفته است. در این نوع قفل ها با استفاده از روش های متعددی همچون موبایل، اثر انگشت، کارت ، رمز و … می توان اقدام به باز نمودن درب نمود.

وجود سیستم های هشدار و بدنه بسیار مقاوم در طراحی قفل دیجیتال ، امروزه این نوع قفل ها به ایمن ترین و باکیفیت ترین قفل های دنیا تبدیل شده اند. آنها همچنین بدون نیاز به همیشه داشتن مجموعه ای از کلیدها ، راهی بدون کلید برای ورود به محل کار ، خانه ها و مدارس فراهم می کنند.

قفل الکترونیکی چیست؟

قفل الکترونیکی که امروزه جایگزین ‌های مکانیکی و سنتی قرار گرفته اند، از سیستم جریان الکتریکی برای باز و قفل کردن درب از راه دور اقدام می‌نمایند. قفل‌های الکترونیکی را با نام‌های دستگیره الکترونیکی یا دستگیره دیجیتال نیز می‌شناسید. در طراحی تمامی قفل‌ها زبانه‌ای در داخل چارچوب درب قرار می‌گیرد و از ورود متجاوزان جلوگیری می‌نمایند. مکانیزم کار در قفل‌های الکترونیکی نیز به همین نحو می‌باشد، تنها با این تفاوت که حرکت زبانه با با شناسایی رمز، کارت و یا اثر انگشت کنترل می‌شود.

قفل هوشمند چیست؟ آیا قفل دیجیتال همان قفل هوشمند می‌باشد؟

قفل دیجیتال یا قفل الکترونیکی بوسیله مدارهای الکترونیکی کار می‌کنند. قفل کارتی، قفل رمزی، قفل اثر انگشت انواع مختلف این نوع قفل‌ها را تشکیل می‌دهند. هر کدام از این نوع قفل‌ها روش‌هایی را برای دسترسی به منزل برای شما فراهم می‌نمایند.

پس قفل هوشمند چیست؟ قفل هوشمند همان قفل الکترومکانیکی است، که دسترسی به آن به وسیله پروتکل‌های بی‌سیم و یک مرکز کنترل یا دیگر دستگاه‌ها امکان‌پذیر است، که امنیت ساختمان‌ها را دو چندان می‌کند. در بیان ساده‌تر قفل هوشمند یک نوعی از قفل دیجیتال هست، که روش‌های متنوع‌تر و ایمن‌تری را برای دسترسی به ساختمان برای افراد فراهم می‌نماید، که به عنوان بهترین قفل درب منزل شناخته شده است. در نتیجه هر قفل دیجیتالی قفل هوشمند نیست.

ویژگی های قفل دیجیتال

دلیل استفاده از قفل هوشمند قابلیت و ویژگی های منحصر به فرد این نوع قفل‌ها می‌باشد. این سوال بسیاری از مردم می‌باشد که چرا از قفل الکترونیکی یا همان دیجیتال استفاده کنیم؟ جواب به آن در ویژگی های قفل دیجیتال نهفته است، که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

سیستم ضد شوک قفل هوشمند:قفل کاداس دارای سیستم امنیتی فوق پیشرفته می‌باشد. بدین ترتیب که در صورت وارد کردن ولتاژ غیر مجاز به قفل سیستم قفل الکترونیکی خاموش خواهد شد و دسترسی به ساختمان دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

سیستم حریم خصوصی در قفل دیجیتال:دکمه‌ای برای این نوع قفل‌ها طراحی شده است، که در صورت فعال شدن هیچ کسی قادر به وارد شدن به منزل یا محیط کار نمی‌باشد. حتی کسانی که کارت، رمز را دار می‌باشند، تنها افرادی که داری کلید می‌باشند، می‌توانند وارد شوند. سیستم حریم خصوصی از ابتدایی‌ترین ویژگی های قفل دیجیتال می‌باشد.

قفل دیجیتال ضد حریق؛ مقاوم در برابر آتش سوزی:قفل هوشمند ضد حریق که معمولا از فولاد و لاستیک فشرده تهیه شده است، در برابر آتش مقاوم بوده و تا دمای بالای 60 و 55 درجه را تحمل خواهند کرد. معمولا از قفل ضد حریق در مراکز دولتی همچون بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و … استفاده می‌شود.

قفل هوشمند؛ مجهز به آلارم‌ هشدار:هنگامی که فرد متجاوز یا سارقی قصد ورود به ساختمان را داشته باشد، استفاده از قفلی به همراه سیستم آلارم هوشمند برای ساختمان بسیار کارآمد می باشد. اکثر قفل های کاداس از سیستم پشتیبانی خواهند کرد، اما قبل از انتخاب قفل هوشمند با مشاوران ما مشورت نمایید.

انواع قفل های دیجیتال را بیشتر بشناسید

انواع قفل‌ دیجیتال یا همان دستگیره‌های هوشمند وجود دارند و همه آن‌ها با هدف افزایش ایمنی ساختمان شما و ارائه راهکارهای مدرن و آسان‌تر تولید شده‌اند. این مدل‌ها معمولاً از حیث عواملی نظیر نوع طراحی، سطح امنیت، قیمت و یا سایر موارد دیگر با یکدیگر متفاوت هستند. کیفیت قفل های دیجیتال موجود در ایران به کشور سازنده و کیفیت ساخت آن مربوط است، که کاداس با بهره گیری از کیفیت و تکنولوژی نقش خوبی در زمینه تولید انواع قفل دیجیتال ایفا کرده است.

مدل های مختلف قفل دیجیتال وجود دارند، ولی هرگز یک مدل را بر اساس ویژگی‌های ظاهری آن انتخاب نکنید؛ چراکه اگرچه ممکن است ظاهر زیبا و جذابی داشته باشد،‌ ولی ممکن است کارایی و امنیت کافی نداشته و آسیب‌پذیر باشد. اگر قصد تهیه کردن یکی از این مدل قفل‌های دیجیتال را دارید، لازم است تا در مورد مدل‌های مختلف آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

به صورت کلی، این ۴ مدل را می توان به عنوان یک دسته بندی کلی از انواع قفل‌های دیجیتالی در نظر گرفت:

  • دستگیره و قفل دیجیتال همراه با صفحه کلید (برای ورود تنها کافیست رمز مورد نظر را وارد کنید.)
  • دستگیره هوشمند با قابلیت زیست سنجی (برای مثال، با قابلیت تشخیص اثر انگشت)
  • دستگیره دیجیتال بدون صفحه کلید، همراه با کنترل راه دور (برای مثال، مدل‌هایی با قابلیت کنترل توسط گوشی‌های هوشمند)
  • دستگیره دیجیتال کارت خوان (عموماً‌‌ در هتل ها و مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.)

اگرچه عموم قفل‌های دیجیتال بدون کلید فیزیکی هستند، ‌ولی برخی از همین مدل‌ها ممکن است یک کلید فیزیکی نیز همراه خود داشته باشند که این امر را باید به عنوان یک مزیت در نظر بگیرید؛ چراکه این کلید در مواقعی که رمز را فراموش می‌کنید و یا اینکه کارت ورود را گم می‌کنید به راحتی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

نظر خود را ثبت کنید