هوشمند‌ سازی ادارات و سازمان‌ها چگونه انجام می‌شود؟

دسته بندی : هوشمند سازی
زمان مطالعه :

امروزه با پیشرفت فناوری‌ و تکنولوژی، محیط‌های کار و ادارات نیز با تغییرات بسیاری زیادی روبه‌رو شده‌اند که در نتیجه باعث ایجاد محیطی ساده و لذت‌بخش برای تمامی کارکنان می‌شوند. به همین منظور در یک سازمان هوشمند، با ایجاد یک سیستم یکپارچه و متصل به اینترنت، تمامی وظایف مدیریتی و کنترل کار‌ها به راحتی و با سرعت بیشتر انجام می‌شوند. در ادامه‌ی این مطلب همراه باشید تا به هوشمند‌ سازی ادارات و مزایا یا معایب آن بپردازیم.

مفهوم هوشمند‌سازی ادارات به چه معناست؟

در حالت کلی به تجهیز شدن یک اداره و یا سازمان به وسایل هوشمند که با یک سیستم یکپارچه بر بستر اینترنت کار می‌کنند، هوشمند‌سازی می‌گویند. به همین منظور به ‌کار‌گیری تکنولوژی‌های مدرن در ادارات و هوشمند‌سازی آن‌ها، باعث می‌شود تا کارمندان بتوانند ضمن بازدهی بسیار بیشتر، سریعتر کار کنند و در نتیجه از به هدر رفتن وقت و انرژی جلوگیری شود.

در این راستا توجه داشته باشید که هوشمند‌سازی ساختمان‌ها قابل پیاده‌سازی بر روی تمامی ساختمان‌ها همانند منازل و یا ادارات است و با توجه به موارد استفاده و کاربرد آن مکان، شامل بخش‌های متفاوتی می‌شود که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین مزایای محل کار هوشمند

بدون شک هوشمند‌سازی ادارات دارای مزایای بسیار زیادی است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

صرفه جویی در مصرف انرژی

یکی از مهم ترین مزایای هوشمند‌سازی ادارات، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش مصرف آن است .به همین منظور کارمندان در ادارات هوشمند می‌توانند، پس از اتمام ساعات کاری بدون نگرانی از تنظیم تهویه و یا سیستم روشنایی، دفتر کار خود را ترک کنند تا تمامی تنظیمات روشنایی، تنظیم دما، بررسی سیستم امنیتی و… توسط سنسور‌های نصب شده در محیط انجام شوند. همچنین کاهش مصرف برق، گاز و آب نیز از دیگر مزایای هوشمند‌سازی ساختمان‌ها محسوب می‌شوند.

برقراری امنیت بیشتر در محیط کار

حفظ امنیت کامل و جلوگیری از سرقت در ادارات و دفاتر کاری، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه شود. در این راستا عبور و مرور افراد بسیار زیاد در این مراکز، باعث شده تا کنترل تردد و حفظ امنیت این ساختمان‌ها، کمی دشوار‌تر از بقیه‌ی مکان‌ها تلقی شود. به همین منظور هوشمند‌سازی ادارات با استفاده از دستگیره درب دیجیتالی، دوربین‌های نظارتی و…، این امکان را به وجود می‌آورد تا افراد بتوانند از هر مکانی که هستند، فضاهای مختلف محیط کار را زیر نظر داشته باشند.

بالا بردن راندمان کاری

استفاده از وسایل هوشمند در ادارت باعث می‌شود تا بسیاری از کار‌هایی که لازم است توسط نیروی انسانی انجام شود، به وسیله‌ی تجهیزات هوشمند و در طی کمترین زمان به پایان برسند. به همین منظور هوشمند‌سازی ادارت ضمن ایجاد آسایش و راحتی بیشتر برای کارمندان، باعث کاهش مسئولیت‌های فیزیکی و خسته‌کننده‌ی افراد نیز می‌شود که در نتیجه کارمندان می‌توانند با بیشترین تمرکز، وظایف خود را در محیطی کم استرس و با بیشترین راندمان کاری انجام دهند.

همچنین راحتی کارمندان در ادارات هوشمند باعث می‌شود تا از میزان خستگی افراد کاسته شود و آن‌ها بتوانند در نهایت آسودگی خاطر به انجام کار‌های مورد نظر خود بپردازند.

مراحل هوشمند سازی محل کار

مراحل هوشمند‌ سازی ادارات و ساختمان‌های دولتی همانند منازل مسکونی است با این تفاوت که به دلیل تردد افراد بیشتر در این محیط‌ها، تنوع و به ‌کار‌گیری تجهیزات نیز در ساختمان‌های اداری بیشتر است تا در نتیجه امنیت و راحتی مراجعه‌کنندگان و کارمندان به طور کامل تامین شود. در ادامه به مراحل هوشمند‌سازی ادارات اشاره می‌کنیم.

سیستم روشنایی هوشمند

یکی از متداول‌ترین دلایل اتلاف انرژی در ادارات، روشن ماندن غیر‌ضروری چراغ‌ها است. به همین منظور استفاده از سیستم روشنایی هوشمند در ساختمان‌های اداری باعث می‌شود تا چراغ‌ها به محض ورود کارمندان روشن شده و با خروج افراد خاموش شوند. همچنین به کار‌گیری دیمر‌های هوشمند در این سیستم باعث می‌شود تا میزان نور نیز با توجه به روشنایی روز تنظیم شود. در نتیجه طی ساعاتی که نور آفتاب شدید‌تر است، نور لامپ‌ها نیز کاهش پیدا می‌کنند تا محیط از میزان روشنایی مطلوبی برخوردار شود.

تنظیم دمای هوشمند

یکی از رایج‌ترین مشکلات در محیط‌های کار، تنظیم دمای مناسب برای تعداد بسیار زیادی از افراد شامل کارکنان و یا مراجعه کنندگان است. همچنین در بسیاری مواقع پرسنل یک محیط اداری فراموش می‌کنند تا در حین خروج، سیستم تهویه را خاموش کنند و در نتیجه میزان بسیار زیادی از انرژی اتلاف می‌شود.

در این راستا استفاده از تنظیم دمای هوشمند باعث می‌شود تا با به کارگیری سنسور‌های هوشمند دما در یک محیط، دمای مطلوب تنظیم شده توسط کاربران در سیستم گرمایشی و یا سرمایشی ثبت شود تا در نتیجه براساس دمای ثبت شده‌ی محیط طی ساعات مختلف روز، تنظیم دما به صورت کاملا خودکار انجام شود.

همچنین ترموستات هوشمند به کار رفته در این سیستم باعث می‌شود تا زمانی که کارمندان اداره را ترک می‌کنند، سیستم‌های تهویه و یا تنظیم دما به طور خودکار خاموش شوند تا در نتیجه از اتلاف انرژی به طور کامل جلوگیری شود.

دستگاه حضور و غیاب کارمندان

حضور به موقع کارمندان در ساختمان های اداری، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران شرکت است. به همین منظور با نصب سیستم حضور و غیاب هوشمند، میزان تاخیر و یا ساعات حضور کارمندان به طور کامل ثبت می‌شود. همچنین امکان اتصال این دستگاه به گوشی هوشمند کارمندان، این امکان را به وجود می‌آورد تا در صورت دیر رسیدن آن‌ها پیام اخطار به افراد ارسال شود.

توجه داشته باشید که این دستگاه با استفاده از اینترنت عمل کرده و با اثر‌انگشت کارمندان، امکان ثبت ورود، خروج و اطلاعات آن‌‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

سخن پایانی …
در نهایت با وجود مزایای بسیار زیاد هوشمند‌سازی ساختمان‌های اداری، عده‌ای از افراد انجام آن را امری بیهوده و پر‌هزینه تلقی می‌کنند. به همین منظور توجه داشته باشید که هوشمند‌سازی این ساختمان‌ها ضمن اثرات بسیار مثبتی که در محیط اداری به همراه دارند، باعث حفظ ایمنی کامل محیط با استفاده از تجهیزاتی همچون قفل هوشمند کارتی می‌شوند و در نتیجه با ایجاد راحتی و امنیت بیشتر برای مراجعه‌کنندگان و کارمندان، امکان پیشرفت کسب و کار‌ها را برای مدیران کسب و کار‌ها مهیا خواهند کرد. از نظر شما مهم‌ترین امکانات مورد نیاز برای ادارات شامل چه مواردی می‌شود؟ نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

نظر خود را ثبت کنید