دفتر کار هوشمند

دفتر کار هوشمند چیست و چه امکاناتی دارد؟

دسته بندی : هوشمند سازی
زمان مطالعه : 4 دقیقه

دفتر کار هوشمند یکی از راهکارهای مدرن و حرفه‌ای برای بالابردن بهره‌وری، افزایش سطح امنیت و نظارت همه‌جانبه بر محیط کار است.

همه افراد شاغل، ساعت زیادی از روز را در محیط‌های کاری سپری می‌کنند. بر همین اساس طبیعی است که شرایط محیطی، بر کارایی ذهنی و جسمی افراد تأثیر بگذارد.

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار باشید، دریافت بازتاب کاری مفید از کارمندان اهمیت زیادی خواهد داشت. چنین موضوعی مستلزم رعایت نکات زیادی است که استاندارد بودن فضای کار به‌عنوان یکی از این عوامل مهم به شمار می‌رود.

امروزه با به وجود تجهیزات هوشمند و استفاده از آنها در دفاتر و شرکت‌ها، این خواسته تا حد زیادی تحقق‌یافته است. از همین رو قصد داریم در این نوشته شما را با دفتر کار هوشمند آشنا کنیم و به معرفی مزایا آن بپردازیم.

دفتر کار هوشمند چیست؟

هنگامی که نام دفتر کار هوشمند به گوش شما می‌خورد، ممکن است فضایی عجیب‌وغریب و سازه‌ای خاص را تصور کنید. درصورتی‌که این محیط، یک مکان ساده و مشابه با سایر فضاهاست که به تجهیزات دیجیتالی و هوشمند مجهز شده است.

دفتر کار هوشمند چیست

در یک دفتر کار هوشمند کلیه فرایندهای معمول مثل تهویه هوا، روشنایی محیط، قفل کمد و درب، دوربین‌ها و… به‌صورت اتوماسیونی انجام می‌شود.

این تجهیزات به‌وسیله اینترنت به هم متصل هستند و هرگونه تغییر را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. اجازه دهید با یک مثال به تعریف ساده این موضوع بپردازیم.

البته هوشمندسازی فقط مربوط به فضاهای کاری نیست، بلکه می‌توان خانه و حتی اتاق‌خواب را نیز هوشمند کرد.

دفتر کار هوشمند چه مزایایی دارد؟

هر کدام از تجهیزات استفاده شده در دفتر کار، می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند و مزیت خاصی را به وجود بیاورند.

چند مورد از مهم‌ترین مزیت‌های دفتر کار هوشمند عبارت‌اند از:

  • بالابردن امنیت محیط به دلیل استفاده از قفل‌های هوشمند و دوربین‌های مداربسته
  • امکان کنترل همه تجهیزات از راه دور به‌وسیله موبایل و اینترنت
  • افزایش بهره‌وری و سطح کیفیت کارها
  • حفظ سلامت جسمی کارکنان با وجود نور و تهویه استاندارد
  • کم‌شدن هزینه‌های جاری
  • مدیریت و نظارت دقیق بر محیط، حتی از راه دور
  • کاهش مصرف انرژی
  • حفظ حریم شخصی اتاق‌های مهم با خرید قفل اثر انگشتی و نصب آن
  • ارتباط آسان و بهتر بین کارکنان مجموعه
  • کنترل دقیق بر کلیه رفت‌وآمدها
  • و بسیاری از موارد دیگر

نحوه هوشمند سازی دفتر کار چگونه است؟

هوشمندسازی معمولاً به 2 بخش مختلف تقسیم می‌شود. در روش اول می‌بایست بسیاری از سیستم‌ها در هنگام ساخت ساختمان اعمال شوند. مثلاً باید در هنگام برق‌کشی، برخی تجهیزات خاص، مورداستفاده قرار بگیرد.

اما در دسته دوم کلیه امکانات پس از بهره‌برداری ساختمان جای‌گذاری می‌شوند. در این روش نیازی به تغییرات اساسی در سازه نیست، بلکه با نصب تجهیزات هوشمند و متصل‌کردن آنها به یکدیگر می‌توان پروسه هوشمندسازی را انجام داد.

برای این کار، در ابتدا باید نیازهای محیط کار و کارمندان را شناسایی کرده و سپس جهت تهیه و نصب تجهیزات هوشمند اقدام کنید.

هوشمند سازی اتاق خواب

شاید با بررسی اولیه متوجه شوید که فقط در اتاق شخصی خود نیاز به نصب تجهیزاتی مثل دستگیره هوشمند، دوربین کنترل از راه دور و… دارید.

به همین دلیل میزان هوشمندسازی کاملاً به شما، خواسته‌ها و سازه موردنظر بستگی دارد. اما به‌طورکلی می‌توان همه مکان‌ها را هوشمند کرد.

چه امکاناتی در دفتر کار هوشمند وجود دارد؟

همان‌طور که در بخش قبل به این موضوع اشاره کردیم. هوشمندسازی محیط کاری به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اما به‌طورکلی مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات برای این فضاها شامل موارد زیر هستند.

1.سیستم‌های تبادل داده

این سیستم‌ها معمولاً بسترهای ارتباطی درون شرکتی هستند که به کمک آنها می‌توان بین کارکنان ارتباط برقرار کرد. با استفاده از این سیستم‌ها می‌توان مکالمات داخلی، ارتباط متنی و تصویری و حتی انتقال اطلاعات را به‌راحتی انجام داد.

سیستم‌های تبادل داده در شرکت‌های بزرگ نقش پررنگی دارد و وجود آنها تا حد زیادی ضروری است.

2. سیستم‌های نظارتی و امنیتی

مهم‌ترین مسئله در هر مکانی، امنیت است و اهمیت این موضوع در فضاهای کاری دوچندان می‌شود. درست است که نصب دوربین تأثیر زیادی در حفظ امنیت دارد، اما گاهی لازم است اقدامات مناسب‌تری پیش از وقوع یک حادثه انجام داد.

سیستم‌های نظارتی و امنیتی دفتر کار هوشمند

سیستم‌های مانیتورینگ، سنسورهای حرکتی، تجهیزات هوشمند ضدسرقت و سنسورهای ضدحریق، مواردی هستند که در کنار هم، امنیت یک دفتر کار هوشمند را می‌سازند و امکان مشاهده لحظه‌به‌لحظه اتفاقات را حتی از راه دور امکان‌پذیر می‌کنند.

3. قفل‌های الکترونیک و هوشمند

شاید بتوان به جرأت گفت که قفل‌های هوشمند یکی از اصلی‌ترین عوامل در حفظ امنیت به شمار می‌روند. این قفل‌ها برخلاف گذشته به هیچ کلیک مکانیکی نیاز ندارند.

در عوض قادر هستید با یک یا چند روش دسترسی مختلف مثل ورود رمز، اسکن اثر انگشت، کارت مغناطیسی، اسکن چهره و… قفل را باز کنید.

از مزیت‌های این قفل‌ها می‌توان به امنیت فوق‌العاده بالا، ارائه دسترسی‌های مدیریت شده، قابلیت کنترل از راه دور، انجام تنظیمات و مدیریت از طریق موبایل، کنترل بر تمام ورود و خروج‌ها و بسیاری از امکانات دیگر اشاره کرد.

قفل دیجیتال برای دفتر کار هوشمند

با وجود قفل‌های هوشمند دیگر هیچ‌گونه نگرانی برای محدودیت تکثیر کلید نخواهید داشت. مثلاً با خرید قفل کارتی می‌توانید تعداد زیادی کارت مغناطیسی را برای آن تنظیم کنید.

البته این قفل‌ها نه‌تنها برای فضاهای کاری؛ بلکه برای منازل نیز بسیار پر کاربرد هستند و قادرند ورودی اصلی یا بخش خاصی از خانه مثل اتاق‌خواب یا اتاق شخصی را ایمن کنند.

سخن پایانی

در طول این مقاله با مزایا دفتر کار هوشمند و برخی از امکانات موجود در آن آشنا شدید. تحقیقات نشان داده که افزایش کیفیت و کارایی محیط‌های کاری به طور مستقیم بر عملکرد کارکنان و افزایش بهره‌وری آنها مؤثر است.

به همین دلیل امروزه صاحبان کسب‌وکارها، هوشمندسازی را به‌عنوان یک راه‌حل مناسب و مفید در نظر می‌گیرند.

این فرایند در کنار اینکه می‌تواند احساس خوبی را به کارکنان منتقل کند، به کاهش هزینه‌ها، افزایش امنیت، جلوگیری از اتلاف انرژی و حتی ارتقای سطح برند شما نیز تأثیرگذار خواهد بود.

در پایان اگر تجربه یا نظری در این باره دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید.

نظر خود را ثبت کنید