امنیت اینترنت اشیا چیست و چگونه قابل افزایش است؟

دسته بندی : هوشمند سازی
زمان مطالعه : 3 دقیقه

اینترنت اشیا (IoT) شبکه‌ای از اشیاء فیزیکی است که به حسگرها، نرم‌افزارها و سایر فناوری‌ها مجهز شده‌اند. این «چیزها» که به اینترنت متصل هستند، می‌توانند داده‌های خود را با سایر دستگاه‌ها و سیستم‌های متصل از طریق شبکه مبادله کنند. همچنین اطلاعات در اینترنت اشیا تجزیه و تحلیل شده و در انتها اقدام نهایی انجام می‌شود. این اقدام ممکن است یک فرآیند خودکار باشد، یا پیامی باشد که به کاربر فرستاه می‌شود تا اقدامات لازم را انجام دهد. با این حال بسیار از افرادی که می‌دانند Iot چیست، در مورد امنیت اینترنت اشیا نگران هستند. اما واقعا امنیت اینترنت اشیا چقدر است؟ چطور می‌توان آن را زیاد کرد؟ برای این‌که پاسخ این سوال‌ها را بدانید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

امنیت اینترنت اشیا چقدر است؟

این سوال را می‌توان با دو رویکرد مختلف پاسخ داد. از یک طرف اینترنت اشیا راه‌حل‌هایی را ارائه داده است که امنیت خانه را بالا می‌برد و از طرف دیگر از آنجا که این سیستم با اینترنت کار می‌کند، ممکن است در معرض حمله و سوء‌استفاده هکرها قرار بگیرید. در اینجا این دو جنبه مختلف امنیت اینترنت اشیا را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

آیا اینترنت اشیا امنیت خانه شما را بالا می‌برد؟

بیایید نقش اینترنت اشیا را در افزایش امنیت منزل و محل کار بررسی کنیم. همان‌طور که می‌دانید در خانه‌های معمولی و غیرهوشمند، درب‌ها معمولا با قفل و کلید باز و بسته می‌شوند. وقتی شما درب را قفل می‌کنید و می‌روید، تا زمانی که برگردید مطلع نمی‌شوید که چه وقایعی در پشت درب شما اتفاق افتاده است. ممکن است در صورت بروز دزدی یا ورود غیرمجاز، همسایه‌ها به شما اطلاع دهند. با این حال اگر در محله خلوتی زندگی می‌کنید، این احتمال وجود دارد که وقتی از سفر یا محل‌کار برمی‌گردید با خانه خالی روبرو شوید!

اما وقتی از قفل هوشمند درب، که یکی از اجزای اینترنت اشیا در یک خانه هوشمند است، استفاده می‌کنید، همه‌چیز فرق می‌کند. در این حالت، وقتی از خانه بیرون می‌روید درب بسته می‌شود و سپس شما می‌توانید با نرم‌افزاری که روی گوشی خود نصب دارید، وضعیت درب را از راه دور بررسی کنید. اگر فردی قصد ورود غیرمجاز به خانه شما را داشته باشد، سنسورهای نصب شده روی درب و پنجره این را متوجه می‌شوند و با ارتباط با قفل ریموتی، زنگ هشدار را به صدا درمی‌آورند. همچنین تغییر وضعیت درب‌ در هنگام بازشدن آن، از طریق نرم‌افزار نصب‌شده روی گوشی، به شما اطلاع داده می‌شود. شما می‌توانید با پلیس تماس بگیرید (البته در بسیاری از مواقع، سیستم هوشمند خودش مراجع ذی‌ربط را مطلع می‌کند). حتی می‌توانید درب‌ها و پنجره‌ها را از راه دور بر روی فرد متجاوز قفل کنید تا پلیس برسد.

همان‌طور که می‌بینید تجهیزات اینترنت اشیا می‌توانند تا حد زیادی امنیت خانه شما را زیاد کنند. اما این یک روی سکه است. روی دیگر آن این است که امنیت اینترنت اشیا ممکن است توسط هکرها مورد تهدید قرار بگیرد.

آیا اینترنت اشیا ممکن است در معرض نفوذ قرار بگیرد؟

هرچیزی که با اینترنت در ارتباط باشد، می‌تواند در معرض حمله قرار بگیرد. همان‌طور که کامپیوتر شما ممکن است در معرض حمله سایبری و یا هک قرار گرفته و اطلاعات آن دزدیده شود، اینترنت اشیا هم در معرض خطر سوءاستفاده قرار دارد. هکرها می‌توانند با نفوذ به این سیستم‌ها، آن‌ها را از کار بیندازند و یا مطابق میل خود تنظیم کنند. در این فرض، برای مثال، سارقان می‌توانند با هک سیستم امنیتی شما و یا ارسال بدافزار به آن، سیستم را از کار انداخته و درب‌ها را باز کنند. سایر تجهیزات هوشمند شما هم در معرض سوء‌استفاده هستند. برای مثال تلفن هوشمند ثابت در منزل ممکن است شنود شود، دوربین‌ها ممکن است تصاویر داخل منزل شما را در اختیاز سارقان قرار دهند و مواردی از این قبیل.

در نهایت برای افزایش امنیت اینترنت اشیا باید اقداماتی را انجام دهیم که تا حد امکان خیالمان راحت شود.

راه‌کارهای افزایش امنیت اینترنت اشیا

یکی از مهمترن کارهایی که برای افزایش امنیت اینترنت اشیا باید انجام دهید، به‌روزرسانی دائمی نرم‌افزارها است. هر یک از اجزای اینترنت اشیا دارای نرم‌افزار مخصوص به خود است؛ شما باید مطمئن شوید که آنها را به روز می‌کنید. نسخه‌های قدیمی گاهی دارای کاستی‌هایی هستند که نفوذ از طریق آنها انجام می‌شود و شرکت سازنده با بیرون‌دادن نسخه جدید، این مشکلات را برطرف می‌کند.

راهکار دیگر این است که تا حد امکان دسترسی افراد مختلف را به سیستم کاهش دهید. این موضوع مخصوصا برای شرکت‌ها مهم است. ممکن است خیلی دیر بفهمید که اطلاعات از چه طریقی در اختیار هکرها قرار گرفته است. پس تا جایی که می‌توانید پخش اطلاعات مربوط به سیستم‌ها را محدود کنید.

کار دیگری که می‌توانید برای افزایش امنیت انجام دهید، تست هر چند وقت یکبار سیستم‌ها است. برخی از تست‌ها برای تشخیص نفوذ طراحی شده‌اند و به شما کمک می‌کند تقاط ضعیف را شنایایی کنید.

در نهایت، از آنجایی که بسیاری از دستگاه‌های IoT آنتی ویروس سنتی ندارند، تمرکز بر پیشگیری کافی نیست. بلکه یافتن و حذف سریع تهدید‌ها هم مهم است. کشف سریع تهدیدها با استفاده از ابزارهایی مانند راه‌حل‌های تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه (NTA) انجام ‌می‌شود. مطمئن شوید که این ابزارها را به درستی به کار گرفته‌اید.

به طور کلی لازم است سعی کنید از همه راهکارهای منطقی برای افزایش امنیت اینترنت اشیا استفاده کنید و تهدیدها را تا حد ممکن کاهش دهید.

کلام آخر
اینترنت اشیا مجموعه‌ای از اشیاء فیزیکی و نرم‌افزارها است که از طریق اینترنت با هم ارتباط برقرار کرده و اقداماتی را به صورت یکپارچه انجام می‌دهند. امنیت اینترنت اشیا، نفوذناپذیری این شبکه را در برابر حمله‌های احتمالی را بررسی می‌کند. اگرچه پیشرفت‌های اخیر در اینترنت اشیا سبب شده است که سیستم‌های امنیتی بسیار قوی ایجاد شوند، اما این سیستم‌ها ممکن است در معرض نفوذ و هک قرار بگیرند. البته که در نظر داشته باشید که نفوذ هکرها به این سیستم‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست اما غیر ممکن هم نیست. ما در این مقاله راهکارهایی را ذکر کردیم که امنیت اینترنت اشیا را بالا می‌برد، شما چه راه‌کارهای دیگری را برای افزایش امنیت اینترنت اشیا پیشنهاد می‌کنید؟

نظر خود را ثبت کنید