معرفی قفل هوشمند بلوتوث + تفاوت آن با قفل وایرلس

دسته بندی : آموزش و دانستنی‌ها
زمان مطالعه : 3 دقیقه

جهان امروزه به‌راستی که به یک مکان کوچک تبدیل شده است. با استفاده از فناوری‌های جدید و قدیمی ارتباط افراد و دستگاه‌های الکتریکی از هر جای جهان بسیار آسان شده است. با ورود اینترنت اشیا به دنیای تکنولوژی مفهوم جدیدی از ارتباطات شکل‌گرفته است، اما تکنولوژی و فناوری‌های قدیمی نیز رشد زیادی در دنیای امروزه پیدا کرده‌اند.

بلوتوث یکی از قدیمی‌ترین تکنولوژی‌های ارتباطی بین چند دستگاه است که همچنان به قدرت خود باقی است. قطعاً با این تکنولوژی در تلفن همراه، دستگاه‌های صوتی و … برخورد داشته‌اید. اما آیا می‌دانستید که قفل‌های هوشمند نیز از تکنولوژی استفاده می‌کنند و ارتباط کاربر را با قفل به‌راحتی مهیا می‌کنند. در ادامه به معرفی قفل هوشمند بلوتوث خواهیم پرداخت.

قفل هوشمند بلوتوثی چیست؟

قفل بلوتوث یک مدل از قفل هوشمند  (قفل دیجیتال) است که به کاربران اجازه می‌دهد که با تلفن همراه، تبلت و یا رایانه شخصی و تنها با ضربه‌زدن بر روی یک کلید درب را قفل یا باز نمایند. استفاده قفل هوشمند بلوتوث بسیار کارآمد است و امنیت و راحتی را برای ساکنان ساختمان ایجاد کرده است. تنها نقطه منفی در استفاده از تکنولوژی بلوتوث برد آن است که شما را وادار می‌نماید حتماً در فاصله مشخصی از قفل بلوتوثی باشید تا بتوانید درب را باز کنید.

هنگامی که صحبت از قفل دیجیتالی و استفاده آن از تکنولوژی بلوتوث به میان می‌آید، این سؤال برای کاربران پیش خواهد آمد که آیا دستگیره هوشمند بلوتوث به‌اندازه لازم امنیت را برای ساختمان ایجاد می‌نماید؟ آیا هر فردی با روشن نمودن بلوتوث خود امکان باز نمودن درب را دارا است؟
در جواب باید گفت: خیر استفاده از این تکنولوژی و باز نمودن درب تنها برای افرادی امکان‌پذیر است که بر روی دستگاه هوشمند مجوز دسترسی آن‌ها ثبت شده است. قفل‌های هوشمند بلوتوثی از نظر انرژی کارآمد هستند و در فاصله معین می‌توانند به‌راحتی با تلفن هوشمند شما ارتباط برقرار نمایند. اما برای فهم بیشتر این موضوع بهتر است با برخی از مزایای قفل هوشمند بلوتوث بیشتر آشنا شویم.

مزایای استفاده از قفل هوشمند بلوتوث

تطبیق‌پذیری و سهولت استفاده

تراشه بلوتوث موجود در قفل دیجیتال همان چیزی است که برقراری ارتباط با مرکز کنترل و دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند شما که به دنبال ارتباط هستند، را برقرار می‌کند. تکنولوژی بلوتوث کاملاً بیسیم است و نیازی به سیم‌کشی در اطراف دستگیره هوشمند و درب وجود ندارد. شایان‌ذکر است که قفل‌های هوشمند نیز از باطری به‌عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کنند.

نظارت و کنترل ورود و خروج افراد

با استفاده از یک سیستم کنترل‌کننده مرکزی که می‌تواند این سیستم خود قفل هوشمند بلوتوثی باشد، امکان کنترل بیشتری بر دسترسی افراد و یا عدم دسترسی شخصی برای باز نمودن درب فراهم می‌شود. این بدان معنی است که شما می‌توانید به‌راحتی و بلادرنگ دسترسی برای افراد ایجاد یا حذف نمایید و همین‌طور گزارشی از فعالیت و ورود و خروج ساکنان را داشته باشید.

قفل هوشمند درب منزل S100

ورود بدون کلید به ساختمان

یکی از ساده‌ترین مزایای استفاده قفل هوشمند بلوتوث بی‌نیازی از حمل کلید‌های فیزیکی برای افراد است. تلفن همراه شما کلید باز یا قفل نمودن درب است که همیشه همراه شما خواهد بود و نگرانی بابت گم‌کردن و جاگذاشتن آن نخواهید داشت.

افزایش ایمنی و عدم نیاز به اینترنت

در مقایسه با دیگر قفل‌های هوشمند که از وای‌فای و یا دیگر پروتکل‌های استفاده می‌کنند، دستگاه‌های بلوتوث ایمن‌تر هستند و با اضافه نمودن آن به دستگیره هوشمند این امنیت را برای ساکنان ساختمان نیز به ارمغان رسانده‌اید. قفل هوشمند با استفاده از بلوتوث دیگر نیازی به دسترسی به اینترنت نخواهد داشت که این امر نیز باعث افزایش امنیت ساختمان خواهد شد.

قفل هوشمند بلوتوث چگونه کار می‌کند؟

استفاده از فناوری بلوتوث در هر دستگاه هوشمندی تعبیه شده است. با این دستگاه‌های هوشمند که از این تکنولوژی هوشمند استفاده می‌کنند صاحبان ساختمان به‌راحتی می‌توانند درب را قفل یا باز نمایند. در این قفل‌ها هنگامی که شما بر روی گوشی هوشمند خود دستور باز نمودن درب را صادر می‌کنید، سیگنالی به تراشه مخابره خواهد شد که دسترسی را برای افراد برقرار می‌نماید.

انتقال بلوتوث نیز از طریق پرش فرکانس تطبیقی انجام می‌شود. این امر دوچندان تضمین می‌کند که ارسال‌های مناسب بدون هیچ‌گونه دخالت خارجی از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر ارسال می‌شوند.

قفل هوشمند بلوتوث یا قفل وایرلس؟

در سوی دیگر مدل‌های وایرلس قرار گرفته‌اند که مصرف باتری بیشتری دارند. ولی طول برد آن‌ها بسیار بیشتر است و حتی قادر خواهید بود حتی از راه دور نیز آن را کنترل کنید. در مدل‌های وایرلس تنها کافی است دسترسی به اینترنت داشته باشید تا از هرکجا بتوانید ورود و خروج‌های انجام شده توسط درب و همچنین وضعیت باز/قفل بودن آن را کنترل کنید.

البته در نظر داشته باشید که برای استفاده از ویژگی وایرلس قفل‌های هوشمند، باید از یک شبکه خصوصی مجازی خواهید داشت تا به‌عنوان پل ارتباطی میان شما و سیستم وایرلس قفل عمل کند. در پایان لازم به توضیح است که مدل‌های وایرلس عموماً قیمت و کارایی بیشتری نسبت به مدل‌های بلوتوثی دارند.

نظر خود را ثبت کنید