سنسور حرکتی چیست و چگونه کار میکند

سنسور حرکتی چیست و در چه نوع قفل هایی استفاده می شود؟

دسته بندی : ترفند های امنیتی هوشمند سازی
زمان مطالعه : ۴ دقیقه

در دنیای امروز با پیشرفت فناوری، قفل‌های هوشمند به‌عنوان یک راه‌حل نوین و مبتکرانه برای افزایش امنیت و آسانی در دسترسی به محیط‌ها به کار گرفته می‌شوند. این قفل‌ها اگر مجهز به سنسور حرکتی هم شوند، می‌توانند تجربه کاربری و سهولت در دسترسی به ساختمان را به سطحی جدیدی برسانند.

سنسور حرکتی، تکنولوژی بسیار پرکاربردی است که می‌توان از آن برای بهبود امنیت ساختمان هم بهره برد. این تکنولوژی روش کاری متمایز از سایر تکنولوژی‌های به‌کاررفته در قفل‌ها دارد و این موضوع باعث شده تا تحول بزرگی در امکانات و عملکرد قفل‌هایی داشته باشند که مجهز به این فناوری هستند.

در این مطلب می‌خواهیم به طور کامل شما را با سنسور حرکتی که با نام سنسور حضور هم شناخته می‌شود، آشنا کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

سنسور حرکتی چیست؟

اولین مرحله برای کسب آشنایی در مورد این فناوری، پاسخ به سؤال سنسور حرکتی چیست، خواهد بود. حسگر حرکت یک دستگاه الکترونیکی است که برای تشخیص و اندازه‌گیری حرکت طراحی شده است.

حسگر‌های حرکت به طور اساسی در سیستم‌های امنیتی خانه و کسب‌وکارها استفاده می‌شوند، اما می‌توان آنها را همچنین در تلفن‌های همراه، کنسول‌های بازی و سیستم‌های واقعیت مجازی پیدا کرد. حسگرهای حرکت به طور معمول دارای سه بخش اصلی هستند: یک واحد حسگر، یک کامپیوتر و سخت‌افزار (بخش مکانیکی) سنسور که در قفل نصب می‌شود.

سنسور حرکتی چیست

انواع سنسور هوشمند، تقریباً چنین ساختاری دارند و جالب است بدانید که سنسورهای حرکتی باتوجه‌به نیاز و شرایط استفاده می‌توانند، حسگر، کامپیوتر یا سخت‌افزار متفاوتی داشته باشند.

دو نوع حسگر حرکت وجود دارد: حسگرهای فعال و حسگرهای غیرفعال. حسگرهای فعال هم‌زمان دارای یک فرستنده و یک گیرنده هستند. به‌طورکلی انواع متفاوتی از سنسورهای حضور امروزه وجود دارند که هر یک از تکنولوژی و سخت‌افزار متفاوتی برای تشخیص حرکت استفاده می‌کنند.

سنسور حرکتی در چه نوع قفل هایی به کار می رود؟

سنسورهای حرکتی در قفل هوشمند بسیار استفاده می‌شوند و باعث بهبود امنیت ساختمان خواهند شد. قفل‌های هوشمند، قفل‌هایی هستند که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و ارتباطات بی‌سیم، قابلیت‌های بیشتری نسبت به قفل‌های سنتی دارند. یکی از امکانات برخی از این قفل‌ها، سنسورهای حرکتی است که به‌منظور تشخیص حرکت و فعال‌سازی عملکردهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند.

وظیفه اصلی سنسورهای حرکتی در قفل‌های هوشمند، تشخیص حرکت‌ها پیرامون درب منزل یا محل کار شما خواهد بود. وقتی که سنسور، حرکتی را تشخیص می‌دهد، اطلاعات به سیستم کنترل قفل هوشمند ارسال می‌شود و عملکردهای امنیتی فعال می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، سنسور حرکتی می‌تواند باعث فعال‌سازی آژیرها، ارسال هشدار به مالک ساختمان یا حتی فرستادن اطلاعات به سیستم امنیتی خارجی شود.

استفاده از سنسورهای حرکتی در قفل‌های هوشمند امکانات امنیتی بیشتری را فراهم می‌کند. با تشخیص حرکت ناخواسته، امکان دسترسی غیرمجاز به ساختمان را کاهش می‌دهد و از تلاش‌های افراد غیرمجاز جلوگیری می‌کند.

سنسور حرکتی در قفل دیجیتال

امروزه روش‌های زیادی برای بهبود امنیت خانه وجود دارند، اما بدون شک استفاده از قفل‌های هوشمندی که به سنسور حرکتی مجهز هستند، می‌تواند بهترین روش امنیت خانه باشد که در دسترس شما است.

سنسور حرکتی چگونه کار می‌کند؟

سنسورهای حرکتی برای تشخیص حرکت اشیا و افراد در یک محیط استفاده می‌شوند. این سنسورها بر اساس اصول مختلفی کار می‌کنند، اما دو تکنولوژی متداول برای سنسورهای حرکتی شامل سنسورهای فعال اولتراسونیک و سنسورهای غیرفعال مادون‌قرمز  (PIR) هستند. هر یک از این تکنولوژی‌ها روش‌های متفاوتی را برای تشخیص حرکت استفاده می‌کنند.

سنسورهای فعال اولتراسونیک

این نوع سنسورها امواج صوتی را تولید می‌کنند و این امواج صوتی در فضا منتشر می‌شوند. این امواج در برخورد با افراد یا اشیا پیرامونشان، به سنسور باز می‌گردند. سنسورها این امواج را دریافت می‌کنند و در صورت تغییر در الگوی بازتاب امواج، حرکت را تشخیص می‌دهند. برای مثال، اگر یک شخص در اطراف سنسور، حرکت کند، امواج صوتی با برخورد به بدن شخص تغییر می‌کنند و سنسور حرکت را فعال خواهند کرد. سپس می‌توان از این اطلاعات برای اجرای عملکردهای مختلف مانند روشن‌کردن چراغ‌ها یا فعال‌کردن دستگاه‌های الکترونیکی مانند دستگیره دیجیتال پول و پوش یا قفل‌های هوشمند استفاده کرد.

سنسورهای غیرفعال مادون‌قرمز PIR

بدن هر فرد و اشیا از خود اشعه‌های مادون‌قرمزی تولید می‌کنند که توسط این سنسورها قابل‌تشخیص و ردیابی خواهند بود. سنسورهای PIR دارای مجموعه‌ای از سنسورهای حساس به تابش مادون‌قرمز هستند. وقتی یک شیء یا فردی در محدوده تابش مادون‌قرمز سنسورها قرار می‌گیرد و دما آن تغییر می‌کند، سنسورهای PIR حرکت را تشخیص می‌دهند.

همچنین، سنسورهای تشخیص مایکروویو نیز در برخی از سیستم‌های حرکتی استفاده می‌شوند. این سنسورها بر پایه تشخیص تغییرات در امواج مایکروویو کار می‌کنند که توسط اشیا و افراد تابانده می‌شود. برای پیشگیری از سرقت خانه بهترین راه استفاده از فناوری‌های نوین مانند سنسورهای حرکتی خواهد بود.

باتوجه‌به نوع سنسور حرکتی استفاده شده، الگوریتم‌های پردازش داده متفاوتی برای تشخیص حرکت و استفاده از اطلاعات حسگرها مورداستفاده قرار می‌گیرند. این الگوریتم‌ها می‌توانند شامل تحلیل الگو، تفسیر تغییرات دما یا تصاویر، استخراج ویژگی‌ها و استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین باشند.

سنسور حرکتی؛ راهی نوین برای بهبود امنیت ساختمان

ساختمان‌ها یا به‌منظور زندگی یا برای کار ساخته می‌شوند و درهرصورت حفظ امنیتشان اهمیت زیادی دارد. این موضوع به‌خصوص در مورد خانه و ساختمان‌های مسکونی موردتوجه است، چرا که اعضای یک خانواده در آن ساکن هستند و ممکن است اشیا قیمتی زیادی در آن نگهداری شوند.

در این مقاله شما با این سنسورها آشنا شدید و همچنین بررسی کردیم که سنسور‌های حرکتی را می‌توان با قفل یا دستگیره هوشمند درب ترکیب کرد تا از این طریق ایمنی ساختمان را چندبرابر کنید و تسلط بیش‌تری بر رفت‌وآمدها داشته باشد.

نظر خود را ثبت کنید