آزمایشگاه هوشمند و نکاتی برای تأمین امنیت آن

آزمایشگاه هوشمند و نکاتی که به تأمین امنیت آن کمک می‌کند

دسته بندی : هوشمند سازی
زمان مطالعه : 5 دقیقه

آزمایشگاه هوشمند از جمله فضاهایی به شمار می‌رود که اهمیت وجود آن به‌سرعت در حال افزایش است. مکان‌های تحقیقاتی، آزمایشگاهی و درمانی نقاط بسیار حساسی هستند و ایمن نگه‌داشتن آنها ضروری است.

ازبین‌رفتن یا گم‌شدن نمونه‌های آزمایشگاهی، به سرقت رفتن گزارشان و تحقیقات علمی و سایر موارد این چنینی سبب شد تا در سال‌های اخیر هوشمند سازی آزمایشگاه های درمانی و تحقیقاتی جزو موارد مهم و الزامی قرار بگیرد.

به کمک سیستم‌های هوشمند نصب شده در این ساختمان‌ها، افراد قادرند تا تمامی بخش‌ها را حتی از راه دور زیر نظر داشته باشند.

چنین قابلیتی کمک می‌کند تا رده‌بندی‌ها به‌خوبی رعایت شده و سطح امنیت ساختمان و آزمایشگاه در بالاترین حد ممکن قرار بگیرد. در این مقاله قصد داریم شما را با هوشمند سازی آزمایشگاه، مزایای آن و در نهایت بهترین راه‌کار برای افزایش ایمنی در آزمایشگاه آشنا کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

آزمایشگاه هوشمند چیست؟

ساختمان‌ها و محیط‌های هوشمند، فضاهایی هستند که به کمک تجهیزات الکترونیکی و پیشرفته، کنترل می‌شوند. این تجهیزات بسته به میزان هوشمندسازی ساختمان می‌تواند کنترل بخش‌های مختلفی مثل سیستم امنیتی، سیستم گرمایش و سرمایش، سیستم تهویه، برق اضطراری و… را شامل شود.

روش‌هایی برای افزایش ایمنی در آزمایشگاه هوشمند

در نتیجه آزمایشگاه هوشمند، آزمایشگاهی است که از تجهیزات کاملا هوشمند و یک سیستم مرکزی استفاده می‌کند. تمامی اجزا و تجهیزات آزمایشگاه هوشمند توسط سیستم مرکزی با یکدیگر در تماس می‌باشند و در راستای یک هدف واحد کار می‌کنند.

آزمایشگاه‌های هوشمند کاربردها و مزایای زیادی را به همراه دارند، اما مهم‌ترین آنها مدیریت و نظارت دقیق است. به‌طوری کوچک‌ترین تغییرات در کلیه بخش‌ها و تجهیزات از طریق آلارم و هشدارهای مختلف به اطلاع ناظر خواهد رسید. چنین سرعت و امکاناتی می‌تواند در هنگام بروز اتفاقات بسیار مؤثر بوده و امکان واکنش‌های سریع را برای افراد به وجود بیاورد.

چه روش‌هایی برای افزایش ایمنی در آزمایشگاه وجود دارد؟

به‌طورکلی سیستم‌های مختلفی برای بالابردن افزایش امنیت آزمایشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. بخشی از این روش‌ها، سیستمی و بخشی دیگر به‌صورت مکانیکی اعمال می‌شوند.

برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از دوربین‌های مداربسته و نظارتی در تمام ساختمان
  • جداکردن بخش‌های مهم و درنظرگرفتن کنترل‌های ویژه برای آنها
  • محدودکردن ورود به بخش‌های مختلف برای کارمندان
  • ایجاد دسترسی‌های مجزا با خرید قفل الکترونیکی برای کنترل ورود و خروج‌ها
  • جداکردن آزمایشگاه از بخش مربوط به مراجعه و پذیرش
  • بهره‌بردن از درب‌های شیشه‌ای مخصوص در فضاهایی مهم برای مشاهده رفت‌وآمد
  • استفاده از حفاظ درب و پنجره استاندارد برای ایمن کردن بخش بیرونی آزمایشگاه
  • و …
روش هایی برای افزایش ایمنی در آزمایشگاه هوشمند

هوشمندسازی آزمایشگاه شامل چه مواردی می‌شود؟

موارد زیادی در آزمایشگاه‌ها وجود دارد که می‌توان آن را به کمک سیستم‌های پیشرفته، هوشمند کرد. به‌طورکلی هدف هوشمندسازی آزمایشگاه، بالابردن امنیت و رفاه کارکنان است. به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با هوشمندسازی پیرامون همین موارد رقم می‌خورند.

برخی از فعالیت‌هایی که در هوشمندسازی آزمایشگاه به آن پرداخته می‌شود عبارت‌اند از:

کنترل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی

سیستم‌های گرمایش و سرمایش هر مکانی می‌تواند میزان مصرف انرژی را به طور چشمگیری افزایش دهد. جدا از این مسئله، گرم بودن زیاد یا سرد بودن بیش از حد باعث ناراحتی مراجعین و کارکنان آزمایشگاه می‌شود.

کنترل سیستم های گرمایشی در آزمایشگاه هوشمند

استفاده از سنسورهای کنترل‌کننده علاوه بر حفظ دما در حالت استاندارد، از هدررفتن انرژی نیز جلوگیری می‌کنند.

استفاده از دوربین‌های مداربسته

دوربین‌های مداربسته یکی از اولین ابزارهای نظارتی آزمایشگاه‌ها هستند و استفاده از آنها ضروری است. در هوشمندسازی آزمایشگاه معمولاً از دوربین‌هایی استفاده می‌شود که دارای قابلیت کنترل از راه دور هستند.

این دوربین‌ها قادرند تا با اتصال به اینترنت، کلیه تصاویر دریافتی را به یک دستگاه خارجی مثل موبایل ارسال کنند و اطلاعات را به اشتراک بگذارند.

به این صورت، صاحب یا مسئول آزمایشگاه از هر کجا و در هر ساعتی می‌تواند کلیه فعالیت‌های محیط را به‌صورت آنی مشاهده کند.

دوربین‌های مداربسته در آزمایشگاه هوشمند

کنترل مصرف انرژی و مدیریت برق اضطراری

در برخی از آزمایشگاه‌ها تحقیقات خاصی انجام می‌شود که می‌بایست در شرایط خاصی نگهداری شوند. بسیاری دستگاه‌های نگهداری نمونه با استفاده از برق‌کار می‌کنند و نبود آن اتفاقات ناخوشایندی را رقم خواهد زد.

یک آزمایشگاه هوشمند باید دارای برق اضطراری باشد تا بلافاصله پس از رفتن برق مرکزی، برق کمکی را برای مجموعه فعال کند. در کنار این موضوع تجهیزات هوشمندی وجود دارند که استفاده از آنها می‌تواند به کنترل مصرف برق کمک کنند و باعث صرفه‌جویی در انرژی شود.

سنسورهای حریق، تهویه و …

در سال‌های اخیر سنسورهای مختلفی تولید شده‌اند که هرکدام از آنها کاربردهای متفاوتی دارند. سنسورهای تشخیص حرکت، سنسورهای تشخیص دود و حریق، سنسورهای کنترل هوا و دما فقط چند نمونه از این تجهیزات پرکاربرد هستند.

استفاده از این سنسورها قابلیت‌های یک آزمایشگاه را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا ایمنی، آرامش کارکنان و امنیت محیط ارتقا یابد.

سنسورهای حریق در آزمایشگاه هوشمند

استفاده از قفل و دستگیره‌های هوشمند

قفل‌های هوشمند از جمله لوازمی هستند که مهم‌ترین نقش را در هوشمندسازی آزمایشگاه ایفا می‌کنند. این محصولات می‌توانند در بخش‌های مختلفی مثل درب ورودی، درب اتاق‌های پاتولوژی، بخش نگهداری از لوازم کارکنان و حتی اتاق‌های ویژه مورداستفاده قرار گیرد.

انواع دستگیره الکترونیکی و قفل‌های هوشمند دارای دسترسی‌های مختلفی هستند و برخی از آنها قابلیت کنترل از راه دور دارند. با استفاده از این محصولات می‌توان بخش‌های مختلف یک آزمایشگاه را از هم جدا کرد و اجازه رفت‌وآمد را تنها به افراد خاصی داد.

مثلاً اگر در یک آزمایشگاه از قفل اثر انگشتی استفاده کنید، فقط افرادی که اثر انگشت آنها در دستگاه ثبت شده باشد، اجازه ورود را خواهند داشت. این موضوع حتی در مورد اتاق‌های مختلف آزمایشگاه هم صدق می‌کند.

مزایای استفاده از قفل هوشمند برای هوشمند سازی آزمایشگاه چیست؟

قفل‌های دیجیتالی یکی از مهم‌ترین تجهیزات در هوشمند سازی آزمایشگاه و سایر ساختمان‌ها به شمار می‌رود. این تجهیزات قادر هستند تا بسیاری از روش‌های اشاره شده در بخش قبل را برای شما انجام دهند.

مزایای استفاده از قفل هوشمند برای هوشمند سازی آزمایشگاه هوشمند

در ادامه شما را با مهم‌ترین مزایای استفاده از قفل دیجیتال در آزمایشگاه‌ها آشنا می‌کنیم.

بالابردن سطح امنیت آزمایشگاه هوشمند

تأثیرگذارترین کاربرد قفل‌های هوشمند در ساختمان‌های مسکونی و تجاری، افزایش امنیت محیط است. این قفل‌ها از تکنولوژی بسیار پیچیده‌تری نسبت به قفل‌های مکانیکی برخوردارند، به همین دلیل دسترسی به آنها راحت نخواهد بود. قفل‌های هوشمند برخلاف ظاهر ساده و شکننده خود بسیار قدرتمند هستند و ترکیب این قدرت با قابلیت‌هایی همچون سیستم ضدسرقت، سیستم ضد شوک، ضد هک و… آنها را تبدیل به یک قفل غیرقابل‌نفوذ می‌کند.

حتی اگر درب‌های آزمایشگاه شما شیشه‌ای هم باشد، می‌توانید از قفل شیشه سکوریت استفاده کنید. قفل‌های شیشه سکوریت دارای انواع مختلفی است که نوع دیجیتال آن جزو بهترین گزینه‌ها برای افزایش امنیت ساختمان محسوب می‌شود.

ایجاد دسترسی‌های متنوع و کنترل شده

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های قفل‌های الکترونیکی، ارائه دسترسی‌های متنوع و مدیریت شده است. احتمالاً درک این قابلیت با چند جمله توصیفی بسیار دشوار باشد. بر همین اساس بگذارید با یک مثال ساده به بیان این ویژگی فوق‌العاده بپردازیم.

فرض کنید که شما صاحب یک آزمایشگاه هستید که در بخش‌های مختلفی مثل، سرطان‌شناسی، عمومی و… فعالیت می‌کند. برای کنترل هر بخش تصمیم می‌گیرید که نسبت به خرید قفل رمزی دیجیتالی اقدام کنید. با این روش هر کدام از کارمندان شما یک رمز یونیک برای دسترسی به بخش مورد نظر دریافت می‌کنند.

باتوجه‌به فرایند پیشِ رو، شما قادر هستید از طریق سیستم کنترل، فقط اجازه دسترسی برخی از مکان‌ها را به کارکنان آزمایشگاه ارائه دهید. مثلاً اگر نمی‌خواهید کارمندِ بخش عمومی وارد بخش پاتولوژی شود، می‌توانید به‌سادگی رمز او را برای این بخش اختصاص ندهید.

به این صورت، فقط کارکنانی توانایی رفت‌وآمد به بخش‌ها را دارند که اجازه دسترسی به قفل توسط شما صادر شده باشد. همچنین می‌توانید در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای ورود و خروج همه‌ی افراد را به بخش‌های مختلف مشاهده کنید.

مدیریت و کنترل سیستم از راه دور

از دیگر مزیت‌های فوق‌العاده جذاب قفل‌های الکترونیکی و هوشمند، قابلیت کنترل از راه دور آنهاست. این قفل‌ها از طریق یک نرم‌افزار مخصوص و اینترنت می‌توانند به ریموت یا تلفن همراه شما متصل شوند.

با اتصال قفل به تلفن همراه، امکان مدیریت دسترسی‌ها، عبور و مرور کارکنان، ایجاد دسترسی جدید، بستن یا باز کردن قفل و بسیاری از تنظیمات مشابه، از راه دور امکان‌پذیر خواهد بود.

به‌عنوان‌مثال اگر شما می‌توانید برای بخش‌هایی که منشی برای باز نمودن درب اقدام می‌کند از قفل ریموتی استفاده کنید. با این روش کارمند شما دیگر لزومی برای بلند شدن از کار و باز نمودن درب نخواهد داشت و تنها با یک کلیک ساده درب باز خواهد شد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را به طور خلاصه با آزمایشگاه هوشمند آشنا کنیم و به بررسی روش‌های افزایش آن بپردازیم. اهمیت و ضرورت تأمین فضاهایی مانند آزمایشگاه، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. زیرا این مکان‌ها در هر سطحی که باشند، دارای اطلاعات مهمی هستند که عمدتاً متعلق به مراجع کنندگان آنهاست.

بنابراین، هرگونه کم‌وکاستی، جابه‌جایی یا گم‌شدن این اطلاعات، می‌تواند مشکلات زیادی را هم برای مراجعه‌کنندگان و هم برای آزمایشگاه به وجود بیاورد.

در بعضی از موارد آزمایشگاه‌ها با صرف هزینه‌های زیاد بر روی یک پروژه تحقیقاتی، اطلاعات و داده‌های بسیار حساسی را جمع‌آوری می‌کنند که کوچک‌ترین اختلال در این داده‌ها می‌تواند به‌سادگی هزینه و وقت صرف شده را از بین ببرد. بر همین اساس پیشنهاد می‌شود تا با هوشمند سازی آزمایشگاه و بالابردن امنیت آن به کمک سیستم‌ها ایمنی و قفل‌های هوشمند، از رخ‌دادن اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنید.

نقش قفل‌های دیجیتالی در ایجاد امنیت آزمایشگاه‌ها به حدی پررنگ است که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان آن را نادیده گرفت. تنها رعایت همین بخش از هوشمندسازی قادر است تا آزمایشگاه شما را در برابر بسیاری از مشکلات، در امان نگه دارد.

در پایان اگر سؤال یا تجربه‌ای در مورد این موضوع دارید، خوشحال می‌شویم آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نظر خود را ثبت کنید