انواع تجهیزات گلخانه هوشمند

تجهیزات گلخانه هوشمند از معرفی کاربرد تا مزایای آنها

دسته بندی : هوشمند سازی
زمان مطالعه : 5 دقیقه

تجهیزات گلخانه هوشمند ابزارهایی هستند که امروزه برای کنترل بهتر گلخانه از آنها استفاده می‌شود. همه ما با محیط‌های بسته پرورش گل‌وگیاه آشنا هستیم و تا حد زیادی از روش کار گلخانه باخبریم.

اما تفاوتی بین گلخانه‌های قدیمی و گلخانه‌های هوشمند وجود دارد و آن هم خودکارسازی فرایند به‌وسیله سیستم‌های هوشمند و الکترونیک است.

این سیستم‌ها علاوه بر آسان‌تر کردن مدیریت گلخانه، باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های جانبی نیز می‌شوند. همین موارد، دلایلی هستند که محبوبیت گلخانه‌های هوشمند را بیشتر کرده و باعث افزایش روزافزون آنها می‌شوند.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با تجهیزات گلخانه‌های هوشمند آشنا کنیم و به بررسی مزایا، کاربردها و ویژگی‌های هر یک از آنها بپردازیم.

گلخانه هوشمند چیست؟

قبل از پرداختن به تجهیزات گلخانه هوشمند، بهتر است که کمی با نحوه فعالیت این مدل گلخانه‌های آشنا شوید و ببینید که اصلاً چه مزایایی نسبت به گلخانه‌های معمول و قدیمی دارند.

گلخانه هوشمند

گلخانه‌های هوشمند، سازه‌هایی سوله شکل و بسته هستند که تحت شرایط خاصی مدیریت می‌شوند. از زمان ورود به این گلخانه‌ها با یک قفل ریموت دار یا هوشمند مواجه می‌شوید که امکان ورود را تنها برای عده خاصی امکان‌پذیر می‌کند.

در گلخانه‌های هوشمند کلیه فرایند نگهداری از گیاهان مثل آبیاری، تهویه، تنظیم دما، تنظیم نور و… کاملاً به‌صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی به نیروی کار انسانی نیست.

از بزرگ‌ترین مزیت این گلخانه‌ها، متصل بودن همه سیستم‌ها به هم از طریق اینترنت اشیا و قابلیت کنترل از راه دور همه بخش‌ها است.

به این صورت از هر کجای دنیا می‌توانید نظارت دقیقی بر عملکرد سیستم، نیروی کار، امنیت و سایر فعالیت‌های گلخانه خود داشته باشید.

آشنایی با انواع تجهیزات گلخانه هوشمند

در گلخانه‌های هوشمند با توجه میزان هوشمندسازی و خواسته‌های کاربر از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود. این موضوع دقیقاً مثل سایر مکان‌ها است، زیرا در انواع هوشمندسازی ساختمان هم از تجهیزات متنوعی بهره می‌برند.

در ادامه با برخی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات گلخانه‌های هوشمند آشنا می‌شوید.

1. معرفی سنسورهای گلخانه هوشمند

در یک گلخانه هوشمند عموماً سنسورهای مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها وظیفه کنترل یک عامل خاص را بر عهده دارند.

سنسورهای هوشمند یکی از تجهیزات گلخانه هوشمند

سنسور کنترل سطح روشنایی، سنسور شناسایی سطح دی‌اکسیدکربن، سنسور تشخیص دما، سنسورهای حرکتی و… تنها تعدادی از این امکانات هستند.

در واقع وظیفه اصلی این سنسورها تشخیص هرگونه تغییرات و اعلام آن به دستگاه‌های مربوطه است. به‌عنوان‌مثال اگر سنسور حرارتی، دمای محیط را حتی 2 درجه بیشتر از حالت استاندارد (دمایی که در سیستم تنظیم شده است) تشخیص بدهد، بلافاصله پیامی را به تجهیزات تهویه و کنترل دما منتقل می‌کند.

بعد از این اخطار، فرایندهای مربوط به کاهش دما مثل خاموش‌شدن سیستم گرمایش یا روشن‌شدن تهویه فعال می‌شوند و دما را به حالت استاندارد تغییر می‌دهند.

2. تجهیزات کنترل دما گلخانه هوشمند

کنترل دما در گلخانه‌های هوشمند به‌وسیله سنسور تشخیص دما، ترموستات هوشمند و سیستم گرمایش یا سرمایش محیط انجام می‌شود.

سیستم دمایی وظیفه تولید گرما یا سرمای گلخانه را دارند. این دما طبق استانداردهای هر گیاه مختلف است و بر اساس شرایط آنها تنظیم می‌شود.

سنسورهای کنترل دما وظیفه تشخیص دمای محیط را دارند و اگر این دما بیشتر یا کمتر از میزان تنظیم شده باشد، بلافاصله ترموستات را فعال می‌کنند.

تجهیزات کنترل دما گلخانه هوشمند

3. آبیاری هوشمند در گلخانه

هر گیاه برای رشد کردن در کنار دما و نور مناسب، به آب کافی هم نیاز خواهد داشت. در گلخانه‌های سنتی این کار با تشخیص گلخانه‌دار و به‌وسیله سیستم قطره‌ای یا فواره‌ای، انجام می‌شود.

اما در گلخانه‌های هوشمند حتی این فرایند نیز به طور خودکار انجام می‌گیرد. در ابتدا مشخصات و نیازهای گیاه در سیستم ثبت می‌شود. سپس سنسورهای تشخیص رطوبت خاک، زمان و میزان دقیق آب موردنیاز گیاهان را شناسایی می‌کند.

پس از این کار، تجهیزات آبیاری فعال شده و به میزان معین آب را به گیاهان می‌رسانند.

4. قفل هوشمند از مهم‌ترین تجهیزات گلخانه هوشمند

در هر گلخانه ممکن است بخش‌های متفاوتی وجود داشته باشد و حتی افراد مختلفی در آن مشغول به کار باشند. فرض کنید اگر بخواهید با استفاده از قفل‌های مکانیکی و کلیددار از گلخانه محافظت کنید، چقدر این مسئله دشوار خواهد بود!

قفل‌های دیجیتالی از امنیت بسیار بالاتری نسبت به قفل‌های معمولی برخوردار هستند. اما نقطه قوت آنها روش دسترسی به این قفل‌ها است.

انواع قفل الکترونیکی برای بازشدن به کلید نیاز ندارند و به‌وسیله اثر انگشت، رمز، کارت مغناطیسی، اسکن چهره و… باز می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال اگر برای بخش تجهیزات، از قفل درب شیشه سکوریت کارتی استفاده کنید، تنها افراد مجاز می‌توانند با استفاده از یک کارت مغناطیسی مخصوص، از درب عبور کنند.

در کنار این موضوع اگر همان افراد اجازه ورود به سالن گلخانه را نداشته باشند، به‌راحتی می‌توانید با نصب یک قفل هوشمندِ دیگر، دسترسی آن فرد را محدود کنید و به او اجازه ورود به گلخانه را ندهید.

قفل الکترونیکی و تأثیر آن در هوشمندسازی گلخانه

در این صورت امنیت همه بخش‌ها در حد بالایی برقرار می‌شود و امکان هرگونه آسیب به حداقل می‌رسد.

نقش قفل هوشمند در گلخانه‌های هوشمند چیست؟

باتوجه‌به توضیحات بخش قبل، یک قفل هوشمند می‌تواند نقش‌های زیادی را در گلخانه ایفا کند.

برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • ایجاد امنیت برای گلخانه و محافظت پیشرفته از تجهیزات، منابع و …
  • به‌وجودآوردن شرایط کنترل از راه دور، به‌وسیله تلفن همراه یا ریموت
  • امکان مشاهده هرگونه ورود و خروج از درب و ثبت آن در سیستم
  • ایجاد دسترسی‌های متنوع برای هر بخش به‌صورت مستقل
  • قابلیت دسترسی به قفل بدون نیاز به کلید
  • ازبین‌رفتن نگرانی‌هایی مانند گم‌شدن، شکستن یا تکثیرشدن کلید

کاملاً درست است که قیمت قفل رمزی با قابلیت کنترل از راه دور و تکنولوژی‌های روز، بیشتر از یک قفل معمولی است. اما قطعاً آسودگی و امنیتی که برای صاحب گلخانه به وجود می‌آورد، اصلاً قابل‌مقایسه با بهای آن نخواهد بود.

سخن پایانی

در طول این مقاله با تجهیزات گلخانه هوشمند آشنا شدید و به معرفی نقش و مزایای هرکدام از آنها پرداختیم. یکی از بزرگ‌ترین اهداف تولید سیستم‌های هوشمند، بالارفتن امنیت در فضاهای مختلف و کنترل داشتن بر عملکردهای متفاوت بود.

وجود چنین سیستم‌هایی در مکانی مثل گلخانه سبب می‌شود تا در کنار کنترل مصرف انرژی، دقت تنظیم شرایطی محیطی نیز افزایش پیدا کند. با این کار، گیاهان با کمترین ریسک و نزدیک‌ترین حالت به شرایط بومی خود رشد می‌کنند.

در نتیجه، گلخانه هوشمند بیشترین بهره‌وری را نسبت به باغ یا سایر گلخانه‌های سنتی خواهد داشت. برخی از افراد معتقد هستند که خرید قفل هوشمند و سایر سیستم‌های دیجیتال هزینه زیادی را برای گلخانه به وجود می‌آورد و صرفه اقتصادی ندارد.

اما برخلاف این تصور، دستاوردهایی که تجهیزات گلخانه هوشمند برای شما به ارمغان می‌آورند، اصلاً قابل‌مقایسه با هزینه خریداری و نصب اولیه آن‌ها نیست.

هرچند باید به این نکته نیز توجه داشت که هوشمندسازی کامل و استفاده از همه تجهیزات، بیشتر برای گلخانه‌های صنعتی مناسب است نه گلخانه‌های خانگی و کوچک.

نظر خود را ثبت کنید